یکی از رویکردهای سازمان نظام مهندسی در جهت تسریع جریان انتقال دانش در محیط های کشاورزی، رویکرد دانش مزدمحوری (به جای دستمزد محوری) می باشد و به همین منظور مناسبت جدیدی برای مردمی کردن دانش گستری در کشاورزی تحت عنوان “سهم بری دانش از تولید” طراحی و تمهید نموده است.
بر اساس این مناسبت، مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با به کارگیری و ورود دانش خود در واحد تولیدی باعث افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و افزایش درآمد تولیدکننده شده و صاحبان دانش از میزان افزایش تولید به صورت کالایی و یا نقدی سهم می برند.
تاکنون بیش از ۴۰۰ قرارداد سهم بری دانش از تولید در حوزه های مختلف تولید در بخش کشاورزی با مشارکت کارشناسان و بهره برداران اجرا شده است.