در تذکر عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور مطرح شد: پیگیری مطالبه قانونی سازمان در خصوص ضرورت اجرای تبصره ۱ ماده ۱۶ قانون هوای پاک توسط کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور و مجازات متخلفان از این قانون

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شهرستان‌های برخوار و شاهین‌شهر و میمه و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به رییس جمهور خواستار اجرای تبصره ۱ ماده ۱۶ قانون هوای پاک توسط کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور و مجازات متخلفان از این قانون شد.

در بخشی از تذکر عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس جمهور آمده است:

متاسفانه برخی آمارها و اظهار نظرهای رسمی منتشر شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در خصوص وضعیت هوای شهر اصفهان و شهرستان‌های همجوار نشانگر آلوده بودن آن‌ها در تمامی فصول سال است. اصلی‌ترین دلیل آلودگی هوا استقرار، تجمع و توسعه واحدهای آلاینده در استان است که علی‌رغم پیگیری‌های مکرر و مستمر سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان برای اجرای این تبصره در واحدهای مشمول قانون تاکنون بی‌نتیجه باقی‌مانده و با اظهار تاسف باید به این نکته اذعان داشت که تاوان عدم اجرای قانون را شهروندان محجوب شهرستان‌های هم‌جوار و اصفهانی می‌پردازند که منجر به بروز بیماری‌های جدی جسمی و روحی در بین هم‌استانی‌های عزیز شده است. لذا ضروری است تمامی دستگاه‌های اجرایی در اجرای این قانون همت گمارده و متخلفین از اجرای این قانون مجازات شوند.

لازم به ذکر است رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در نامه‌های مورخ ۲۴ خرداد ۱۳۹9 به معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان و مورخ ۱۹ آبان ۱۳۹۹ به رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان موضوع اجرای تبصره ۱ ماده 16 قانون هوای پاک که اشعار می‌دارد تمامی مراکز و واحدهای متوسط ۵۰ نفر به بالا موضوع این قانون  برای انجام امور مربوط به نمونه‌برداری، اندازه‌گیری، پایش و کنترل مستمر آلودگی هوا مکلف به ایجاد واحد سلامت، بهداشت و محیط زیست (HSE) و به ‌کارگیری متخصص محیط زیست می‌باشند را درخواست کرده بوده است.

گفتنی است در حال حاضر و با پیگیری های مکرر سازمان در این خصوص، اجرای تبصره ۱ ماده ۱۶ قانون هوای پاک توسط اصحاب رسانه و مطبوعات، به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.