عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی: هزینه های گزاف ساخت و ساز بنا و عوارض ساخت واحدهای تولیدی کشاورزی مانعی جدی در افزایش سهم سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی است

رییس، نایب رییس و دبیر شورا و معاون برنامه ریزی و مدیر حوزه ریاست سازمان روز چهارشنبه 12 شهریور 1399 با حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

مهدی تقی پور در این دیدار ضمن اشاره به تدوین سند جهش تولید در بخش کشاورزی استان با دو رویکرد “تقویت جریان ورود سرمایه های مردمی” و “دانش گستری” اظهار داشت: تسهیل فرایندهای صدور مجوزهای بخش کشاورزی موجب شد استان اصفهان طی سه ماهه ابتدایی سال جاری رتبه نخست در کشور را احراز کند.

رییس سازمان تاکید کرد: فعالیت کارشناسان کشاورزی بدون اخذ پروانه اشتغال مجاز نمی باشد و سازمان با هماهنگی دستگاه های اجرایی توفیقات خوبی برای تبیین و تثبیت جایگاه پروانه اشتغال کارشناسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست به دست آورده است که نتیجه آن افزایش ضریب نفوذ دانش توسط کارشناسان دارای مهارت و صلاحیت فنی لازم و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی خواهد بود.

مهدی تقی پور عدم اجرای کامل قوانین  به ویژه در برون سپاری وظایف تصدی گری بخش کشاورزی را مانعی برای ایجاد فرصت های اشتغال کارشناسان کشاورزی برشمرد و خواستار تقویت نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی بر حسن اجرای قوانین شد.

در این جلسه درخواست هایی از جمله ایجاد ساز و کار معافیت های بیمه و مالیاتی برای کارشناسان کشاورزی، جلوگیری از پذیرش بی رویه دانشجو در رشته های کشاورزی، اجرای تبصره 1 ماده 16 قانون هوای پاک، تامین نهاده های دامی مورد نیاز استان، حمایت برای ایجاد شهرک های تخصصی کشاورزی به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و نظارت بر پاسخ گویی دستگاه های اجرایی به استعلام های مرتبط با صدور مجوزهای بخش کشاورزی؛ توسط معاون برنامه ریزی و توسعه کارآفرینی، نایب رییس و دبیر شورای سازمان مطرح شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی با تقدیر از اقدامات سازمان در تسهیل و کاهش زمان بری صدور مجوزهای بخش کشاورزی، از هزینه های گزاف ساخت و ساز بنای واحدهای تولیدی کشاورزی که عمدتاً توسط نظام مهندسی ساختمان اخذ می شود و هم چنین عوارض ساختی که سرمایه گذاران برای احداث واحد تولیدی خود مجبور به پرداخت آن هستند انتقاد کرد و افزود: این هزینه ها مانعی جدی در افزایش سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی محسوب می شود و نیازمند بازنگری در قوانین مربوطه است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در انجام وظایف تصدی گری بخش کشاورزی به پشتوانه ظرفیت نیروی انسانی متخصص عضو این سازمان بسیار حایز اهمیت است و باید در قانون احكام دایمی برنامه‌‌های توسعه كشور پررنگ دیده شود.

حاجی دلیگانی آمادگی مجلس شورای اسلامی را برای بررسی پیشنهادهای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص اصلاح قوانین موجود و تقنین قوانین مورد نیاز برای حمایت از کارشناسان کشاورزی اعلام داشت.