قرارگیری مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در شمول دفاتر فنی و مهندسی موضوع تبصره ذیل بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها

با پیگیری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان و مستند به نامه مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی به صورت قانونمند در زمره دفاتر فنی و مهندسی موضوع تبصره ذیل بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها قرار گرفتند و موضوع توسط مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان به کلیه شهرداری‌های استان ابلاغ شده است.

بر این اساس مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی می‌تواند در واحدهایی که کاربری مسکونی دارند نیز نسبت به استقرار دفتر کار اقدام کنند و دایر کردن دفتر این مراکز به استناد قانون، استفاده ‌تجاری محسوب نمی‌شود.

شایان ذکر است تبصره ذیل بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها تصریح می‌کند:

شهرداری در شهرهایی که نقشه جامع شهر تهیه شده مکلف است طبق ضوابط نقشه مذکور در پروانه‌های ساختمانی نوع استفاده از ساختمان ‌را قید کند. در صورتی‌که بر خلاف مندرجات پروانه ساختمانی در منطقه غیر تجاری محل کسب یا پیشه و یا تجارت دایر شود شهرداری مورد را در‌کمیسیون مقرر در تبصره یک ماده ۱۰۰ این قانون مطرح می‌نماید و کمیسیون در صورت احراز تخلف مالک یا مستأجر، با تعیین مهلت مناسب که نباید از‌ دو ماه تجاوز نماید در مورد تعطیلی محل کسب یا پیشه و یا تجارت ظرف مدت یک ماه اتخاذ تصمیم می‌کند.

این تصمیم به وسیله مامورین شهرداری اجرا می‌شود و کسی که عالماً از محل مزبور پس از تعطیل برای کسب و پیشه و یا تجارت استفاده کند به حبس ‌جنحه‌ای از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی از پنج هزار و یک ریال تا ده هزار ریال محکوم خواهد شد و محل کسب نیز مجدداً تعطیل می‌شود.

دایر کردن دفتر وکالت و مطب و دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتر روزنامه و مجله و “دفتر مهندسی به وسیله مالک از نظر این قانون استفاده ‌تجاری محسوب نمی‌شود“.