واگذاری مراحل اداری صدور مجوزهای گردشگری کشاورزی به مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی استان اصفهان

روز یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، مراحل اداری صدور مجوز گردشگری کشاورزی به مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی استان واگذار شد.

رییس سازمان در این آیین با اشاره به موفقیت‌های سازمان در کاهش زمان‌بری صدور مجوزهای بخش کشاورزی اظهار داشت: مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی با ارایه مشاوره‌های فنی، ضمن ترغیب سرمایه‌گذاران برای ایجاد واحدهای گردشگری کشاورزی، مراحل اداری صدور مجوز این مراکز شامل بازدید کارشناسی، تهیه طرح‌های فنی و اقتصادی و تشکیل پرونده را انجام خواهند داد.

مهندس مهدی تقی‌پور با اشاره به سازمان‌دهی ۱۱۱ مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی در استان و کسب رتبه نخست استان اصفهان در این زمینه، تاکید کرد این مراکز با رویکرد دانش‌گستری زمینه اشتغال کارشناسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست را فراهم می‌آورند.

رییس سازمان با اشاره به سهم اندک گردشگری در اقتصاد کشور افزود: با توجه به تنوع اقلیمی و فرهنگی مناطق مختلف استان اصفهان و کشور و جاذبه‌های مختلف، توسعه گردشگری کشاورزی می‌تواند سهم گردشگری در اقتصاد را افزایش داده و علاوه بر ایجاد درآمدی جدا از فعالیت‌های کشاورزی برای خانوارهای روستایی، روشی جدید برای تامین نیازهای روحی گردشگران محسوب ‌شود و این فعالیت به حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی نیز کمک می‌کند.

مهندس بقایی معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان تاکید کرد یکی از برنامه‌های اصلی سازمان حمایت از مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی از طریق واگذاری بخشی از وظایف سازمان و پیگیری برون‌سپاری وظایف تصدی‌گری دولت در بخش کشاورزی به این مراکز است که با برنامه‌ریزی‌های سازمان و نظارت‌های انجام شده، مراکز در انجام وظایفی که به آن‌ها واگذار شده است، موفق بوده‌اند.

دکتر مهدیه لطفی، مسوول طبیعت گردی و دفتر امور روستایی و عشایری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز با اشاره به لزوم سامان‌دهی مراکز گردشگری کشاورزی اظهار داشت: تا قبل از ابلاغ صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی و نظارت بر آن‌ها، متقاضیان سرمایه‌گذاری در چهارچوب خاصی فعالیت نمی‌کردند و عمدتا با مشکلاتی نیز مواجه بودند که پس از ابلاغ این دستورالعمل چشم‌انداز خوبی برای این فعالیت فرهنگی و اقتصادی به وجود آمد. وی تاکید کرد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در تهیه طرح‌ها و جهت‌دهی فعالیت مراکز گردشگری کشاورزی می‌تواند نقش مهمی ایفا کرده و توسعه گردشگری کشاورزی می‌تواند بسیاری از بارگذاری‌های نامتوازن بر منابع آب و خاک استان را بهبود بخشد.

مهندس حیدر صادقی؛ معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز ضمن قدردانی از همراهی سازمان در کمک به تحقق اهداف آن اداره کل، اظهار داشت: تنوع اقلیمی استان اصفهان جاذبه‌های گردشگری فراوانی را برای این استان به وجود آورده که به تبع این تنوع اقلیم، شاهد تنوع فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری و شیلات هستیم و برخی از تولیدکنندگان به صورت پیشرو نسبت به ایجاد مرکز گردشگری در مزارع و واحدهای تولیدی خود اقدام کرده‌اند.

وی افزود: متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشاورزی از طرف اداره کل میراث فرهنگی استان مشمول حمایت‌های مناسبی از جمله تسهیلات کم‌بهره خواهند شد.

دکتر فریدون اله‌یاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در این آیین ابراز امیدواری کرد با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و مراکز تحت پوشش آن شاهد رونق گردشگری کشاورزی در استان اصفهان باشیم.

شایان ذکر است گردشگری کشاورزی یکی از انواع گردشگری مبتنی بر فعالیت‌های کشاورزی است که در جهت رسیدن به‌توسعه روستایی و ایجاد درآمد ثانویه برای جوامع بومی پیشنهاد می‌شود.

دستورالعمل صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی و نظارت بر آنها با هدف بهبود معیشت کشاورزان و توسعه پایدار روستایی، حفظ حقوق و منافع مشروع قانونی فعالان بخش گردشگری کشاورزی و استفاده از ظرفیت آنها جهت پیشبرد اهداف گردشگری و نظارت بر فعالیت و عملکرد آنها، کاهش بیکاری و افزایش درآمد روستاییان و کاهش نامطلوب آثار زیست‌محیطی در تاریخ 8 مرداد 1399 توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شده است که از این پس مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی تحت نظارت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، مراحل اداری صدور مجوز این فعالیت را عهده‌دار خواهند بود.