سفر مهندس سالاري؛ معاون برنامه ريزی و توسعه کارآفرينی سازمان مرکزی به استان اصفهان

استان اصفهان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 27 و 28 شهریور 1398 میزبان مهندس ایرج سالاری، معاون برنامه ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور بود و

– بازدید از کارگاه های شرکت های پیمانکار احداث سازه های گل خانه ای

– بازدید از شهرک گل خانه ای 20 هکتاری قصرچم شهرستان شهرضا

– پانزدهمین جلسه شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان

– جلسه با مهندسان ناظر نظام گل خانه ای استان

– جلسه با نمایندگان مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی استان

– آیین افتتاح نخستبن مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی “تخصصی منابع طبیعی” استان اصفهان

با حضور ایشان در این سفر برگزار شد.

مهندس سالاری در نخستین برنامه این سفر دو روزه و صبح روز چهارشنبه مورخ 27 شهریور 1398 از کارگاه های شرکت­های پیمانکار احداث سازه­ های گل­خانه ­ای و شرکت ­های ساخت تجهیزات گل­خانه­ ای استان بازدید کرد.

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با رتبه‌بندی، صدور پروانه اشتغال و سامان‌دهی تعداد ۲۳ شرکت پیمانکار احداث سازه‌های گل‌خانه‌ای، نقش موثری در افزایش بهره‌ وری در واحدهای تولیدی محصولات گل‌خانه‌ای از طریق احداث سازه‌های منطبق بر استانداردهای نظام گل‌خانه‌ای در سطح کشور داشته است.

گفتنی است؛ استان اصفهان بیشترین تعداد شرکت‌های پیمانکار احداث سازه‌های گل‌خانه‌ای دارای مجوز معتبر در کشور را به خود اختصاص داده است و پیمانکاران در سطح کشور مشغول ارایه خدمات می‌باشند.

در ادامه برنامه های این سفر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از شهرک گل‌خانه‌ای ۲۰ هکتاری قصرچم شهرستان شهرضا بازدید کرد. در این بازدید مدیر شرکت شهرک­ های کشاورزی استان اصفهان نیز حضور داشت.

شایان ذکر است زیرساخت‌های این شهرک گل‌خانه‌ای توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی استان ایجاد شده است و با سرمایه‌گذاری شرکت فرتاک قصر چم، توسط پیمانکار دارای گواهی تشخیص صلاحیت و رتبه‌بندی و تحت نظارت مهندسان ناظر نظام گل‌خانه‌ای عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در حال احداث می‌باشد.

این شهرک گل­خانه ­ای که زمینه اشتغال 220 نفر را فراهم خواهد آورد، در شهریور 1399 به بهره ­برداری کامل خواهد رسید.

برنامه پايانی اولين روز سفر معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان مرکزی، حضور در پانزدهمین جلسه شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان بود.

مهندس ایرج سالاری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور در دومين روز از سفر خود به استان اصفهان صبح روز پنجشنبه در جلسه با مهندسان ناظر نظام گل‌خانه‌ای استان شرکت کرد. در این جلسه؛ مهندسان ناظر نظام گل­خانه ­ای موضوعات مرتبط با حیطه فعالیت خود را مطرح کردند.

در این جلسه ابتدا مهندس تقی‌پور، رییس سازمان با اشاره به این‌که استان اصفهان نخستین استانی بود که از سال ۱۳۸۹ نسبت به اجرای نظام گل‌خانه‌ای کشور اقدام کرده و ارکان فنی و مهندسی این نظام‌نامه را از طریق فراخوان، آموزش و رتبه‌بندی شناسایی و سامان‌دهی کرده است، گزارشی از اقدامات انجام شده به منظور بهره‌مندی از توان فنی و تخصصی مهندسان ناظر در ارتقای شاخص‌ها و استانداردهای احداث سازه‌های گل‌خانه‌ای در استان اصفهان ارایه کرد. تهیه فرم‌های گزارش، تدوین نظام ارجاع کار و تهیه قرارداد تیپ از جمله مواردی بود که در گزارش رییس سازمان به عنوان طرح‌هایی که برای نخستین بار توسط استان اصفهان در کشور اجرا شده است، مورد تاکید قرار گرفت.

مهندس تقی‌پور اظهار داشت: متاسفانه تناسبی بین تعرفه ارایه خدمات فنی و مهندسی مهندسان ناظر نظام گل‌خانه‌ای و مسوولیت ایشان وجود ندارد و لازم است در تعرفه‌های ارایه خدمات مهندسان ناظر تجدید نظر شود.

مهندس سالاری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان مرکزی نیز ضمن قدردانی از اقدامات استان اصفهان در سامان‌دهی مهندسان ناظر افزود: توانمندی‌های فنی و تجارب مهندسان ناظر نظام گل‌خانه‌ای استان اصفهان، پشتوانه ملی مناسبی برای توسعه کشت‌های گل‌خانه‌ای است و این تجارب باید در سطح کشور و به سایر استان‌ها نیز منتقل شود.

مهندس سالاری در این جلسه از عزم جدی سازمان برای تهیه قراردادهای EPC خبر داد و تاکید کرد در این نوع از قرارداد نقش مهندسان ناظر بسیار موثرتر از گذشته پیش‌بینی شده است.

مهندسان ناظر در این جلسه با تاکید بر این که کیفیت سازه گل‌خانه یکی از مهمترین شاخص‌ها در افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید است و مهندس ناظر مسوولیت تایید این کیفیت را عهده‌دار می‌باشد، بر لزوم بازنگری در تعرفه نظارت بر احداث سازه‌های گل‌خانه‌ای تاکید کرده و آمادگی خود را برای انتقال تجربیات به سایر استان‌‌ها اعلام کردند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان مرکزی؛ در دومين جلسه از دومين روز سفر خود با روسا و اعضای هیات مدیره انجمن‌های صنفی مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی استان اصفهان ديدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این جلسه مهندس تقی‌پور، رییس سازمان؛ گزارشی از وضعیت سامان‌دهی مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در استان اصفهان ارایه کرد و افزود، استان اصفهان با استقرار ۶۳ مرکز پرچم‌دار مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در کشور است و کارشناسان شاغل در این مراکز به طور متوسط بیش از ۱۰سال سابقه فعالیت در بخش کشاورزی دارند.

رییس سازمان با اشاره به تعاملات سازنده با سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان، از تشکیل کمیته راهبردی برای شناسایی وظایف تصدی‌گری وزارت جهادکشاورزی و برون‌سپاری این وظایف به مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در استان اصفهان خبر داد.

در ادامه هر از یک از نمایندگان مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند و توجه به ایجاد فرصت‌های درآمدزایی برای مراکز، توسعه کمی مراکز با توجه به نیازهای هر شهرستان، حمایت‌های مالی از طریق اعطای تسهیلات کم‌بهره و واگذاری ساختمان‌های مازاد وزارت جهادکشاورزی به مراکز، همکاری سازمان برای بهره‌مندی مراکز از معافیت‌های مالیاتی، دسترسی به اتوماسیون اداری سازمان برای تسریع در ارسال و دریافت مکاتبات، بازنگری در تعرفه ارایه خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی، جلوگیری از مداخله افراد فاقد صلاحیت در امور فنی و مهندسی بخش کشاورزی، حمایت سازمان برای کاهش نرخ حق بیمه پرداختی توسط مراکز و … از جمله مهمترین موارد برای تقویت نقش مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی برشمردند.

مهندس سالاری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان مرکزی نیز با قدردانی از اقدامات استان در خصوص سامان‌دهی مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی، افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به هیچ عنوان در صدد توسعه ساختار اداری خود نیست و هدف سازمان انجام امور کارشناسی توسط مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی است.

مهندس سالاری افزود: بخش کشاورزی به شدت به خدمات در تمامی زمینه‌ها نیازمند است و با توجه به این نیاز، کارآفرینی باید محور اصلی برنامه‌های مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی باشد.

آخرین برنامه­ ی سفر دو روزه معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشور به استان اصفهان، افتتاح نخستین مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی “تخصصی دامپروری” استان اصفهان بود.

در این آیین رییس، اعضای شورا و معاونین و مدیران سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، دکتر ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان، معاونین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و نمایندگان مراکز  و فعالان بخش دامپروری استان حضور داشتند.

مهندس تقی‌پور در این آیین بر لزوم تفکیک وظایف بین کارشناسان دامپروری و دامپزشکان در بخش کشاورزی تاکید کرد. رییس سازمان همچنین مهمترین دلیل توفیق استان اصفهان در کسب رتبه نخست تولید محصولات دامی و پروتیینی در سطح کشور را حضور موثر کارشناسان دامپروری در واحدهای تولیدی برشمرد.

مهندس سالاری نیز در اين آیین ضمن ابراز خرسندی از توسعه کمی مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در استان اصفهان، از روند پیگیری اجرای قانون نظام جامع دامپروری و قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی خبر داد و افزود: مهمترین رسالت مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی اثبات سهم‌بری دانش در تولید است.

شایان ذکر است شرکت درمان‌گستر فرزانگان با دریافت این مجوز زمینه اشتغال تمام‌قت ۱۵ نفر از کارشناسان کشاورزی و دامپروری را فراهم آورده است.