برگزاری بیست و دومین جلسه پنجمین دوره ی شورای سازمان

بیست و دومین جلسه شورای سازمان، ساعت ۱۵:۳۰ روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ با حضور کلیه اعضای شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رییس سازمان گزارشی از اقدامات سازمان طی جلسه قبل تا این جلسه ارایه کرد. مهندس تقی‌پور با اشاره به محدودیت‌هایی که شیوع ویروس کرونا برای ارایه خدمات حضوری ایجاد کرده بود افزود: خوشبختانه سازمان در مدت اوج شیوع کرونا با استفاده از زیرساخت‌های الکترونیکی سازمان، کلیه خدمات مورد نیاز متقاضیان و اعضای سازمان را ارایه کرد به نحوی که در ارزیابی عملکرد سازمان استان‌ها که از سوی سازمان مرکزی منتشر شد استان اصفهان رتبه نخست امور اداری را به خود اختصاص داد.

رییس سازمان از تلاش‌های مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی و شبکه گیاه‌پزشکی در مدت شیوع کرونا نیز قدردانی کرد و اظهار داشت: با پیگیری‌های سازمان امکان تردد مدیران فنی، فعالیت مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی و شبکه گیاه‌پزشکی با رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی فراهم شد و از این طریق خللی در فعالیت واحدهای تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی در استان ایجاد نشد.

مهندس تقی‌پور در ادامه با اشاره به نام‌گذاری سال جدید به نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، افزود؛ از ابتدای سال سازمان نسبت به تهیه سند جهش تولید در بخش کشاورزی اقدام کرده و این سند در پنج محور اصلی شامل:

گسترش فرهنگ صادرات محصولات کشاورزی

گسترش دانش و تکنولوژی های نوین کشاورزی

تقویت ورود سرمایه های مردمی در بخش کشاورزی

توسعه مشاغل و کسب و کارهای نوین کشاورزی

توسعه مشاغل اقلیم محور

با رویکرد ایجاد بستر ورود سرمایه‌های مردمی و افزایش دانش در بخش کشاورزی در اختیار استان‌ها قرار گرفته تا با استفاده از ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای اولویت‌های خود را تصویب و اجرا کنند.

مهندس تقی پور همچنین به اقدامات سازمان در خصوص اعتباربخشی به پروانه اشتغال سازمان اشاره کرد و افزود: سیاست راهبردی سازمان در مقطع زمانی فعلی الزام ارایه پروانه اشتغال معتبر برای ارایه خدمات فنی و مهندسی در بخش کشاورزی است و چنان‌چه کارشناس کشاورزی نسبت به این مهم توجه نکرده باشد تخلف انتظامی مرتکب شده است. از این رو با دستگاه‌های اجرایی نیز مکاتبه شده است که در خرید خدمات از مهندسان کشاورزی، حتما نسبت به درج اطلاعات پروانه اشتغال اعضا در قراردادهای خود اقدام کنند.

در ادامه هر یک از اعضای شورا به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص تدوین جهش تولید در بخش کشاورزی پرداختند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان نیز با اشاره به تعیین کارگروه کشاورزی قراردادی و ایجاد زنجیره‌های ارزش در بخش کشاورزی، تاکید کرد: هم‌افزایی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان تعاون روستایی، تشکل‌های تولیدی و بهره‌برداری استان در تحقق این هدف مهم بسیار حایز اهمیت است.

در ادامه پیشنهاد آقای پروفسور خوروش در خصوص استفاده از گروه‌های کارشناسی به جای مسوولین فنی نظام گل‌خانه‌ای به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و اعضای شورا نظرات خود را در این خصوص اعلام کردند.

در این جلسه هم‌چنین در خصوص قراردادهای EPC اجرای سازه‌های گل‌خانه‌ای نیز رایزنی شد.

نهایتا مقرر شد:

۱. دبیر شورای سازمان نسبت به جمع‌آوری نظرات اعضای شورا در خصوص سند جهش تولید اقدام و گزارش نهایی این سند را در جلسه بعدی شورا ارایه کند.

۲. آقایان پروفسور خوروش، مهندس موسویان و سرکار خانم مهندس پاگرد نسبت به پیشنهاد ساختار گروه‌های مشاوره‌ای تولید محصولات گل‌خانه‌ای اقدام و طرح خود را برای تصویب در جلسه آینده شورا ارایه کنند.