استان اصفهان عضو کارگروه مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان حفظ نباتات کشور

با دستور رییس محترم سازمان مرکزی، روسای سازمان‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان‌های اصفهان، البرز، کرمان و یزد به عضویت کارگروه مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان حفظ نباتات کشور منصوب شدند.

نخستین جلسه هماهنگی داخلی این کارگروه روز چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ با حضور سرپرست معاونت آموزشی و فنی سازمان مرکزی و روسای سازمان‌های اصفهان، البرز و کرمان در محل سازمان مرکزی برگزار شد.

در این جلسه پیرامون مباحثی از قبيل نظام صدور پروانه‌های گیاه‌پزشکی، دستورالعمل پایش و نظارت بر عملکرد واحدهای گیاه‌پزشکی، تسهیل و تسریع اخذ استعلام‌ها از اداره اماکن و آتش‌نشانی، دستورالعمل سازمان‌دهی مسوولین فنی واحدهای گیاه‌پزشکی، بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.

مهندس تقی‌پور رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان ضمن تشکر از حسن توجه و اعتماد رییس محترم سازمان مرکزی به استان اصفهان برای عضویت در این کارگروه، با اشاره به اقدامات سازمان در خصوص تشکیل انجمن صنفی فروشندگان سموم و نهاده‌های کشاورزی در استان اصفهان پیشنهاد داد با تشکیل این انجمن در سایر استان‌ها باید به دنبال تشکیل اتحادیه ملی این تشکل صنفی بود تا به سامان‌دهی فعالان این عرصه کمک کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با انتقاد از عدم حمایت‌های لازم از کلینیک‌های گیاه‌پزشکی افزود، متاسفانه علی‌رغم نص صریح تبصره ۵ ماده ۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در خصوص فروش نهاده‌های کشاورزی از جمله کود، سم و دارو با نسخه گیاه‌پزشکی، تا کنون هیچ اقدام قابل قبول و موثری در این زمینه صورت نپذیرفته است و اگر با فوریت ساز و کار حمایت از کلینیک‌های گیاه‌پزشکی تعریف و اجرا نشود، به زودی باید شاهد تعطیلی کلیه این واحدها در سراسر کشور بود. مهندس تقی‌پور افزود: نقش کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در سلامت محصولات کشاورزی نقشی غیر قابل انکار است و باید تلاش کرد در پنجمین دوره شورای سازمان نسبت به تثبیت این نقش در بخش کشاورزی به صورت ویژه اهتمام ورزید.

مهندس تقی‌پور به تهیه نسخ گیاه‌پزشکی در سال ۱۳۸۹ توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان و ابلاغ آن توسط رییس محترم وقت سازمان به کلیه استان‌ها اشاره کرد و افزود باید تلاش کرد نقش نسخ گیاه‌پزشکی را در توزیع نهاده‌های کشاورزی تقویت کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با تاکید به صراحت قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در خصوص صدور مجوز فعالیت واحدهای تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی تاکید کرد؛ به استناد تبصره ماده ۲ قانون نظام صنفی، مشاغلی که دارای قانون خاص هستند از شمول قانون نظام صنفی خارج هستند و به همین دلایل واحدهای گیاه‌پزشکی در زمره مراکز ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی قرار می‌گیرند و این موضوع مهمی است که باید توسط دستگاه‌های نظارتی مورد توجه قرار گیرد.