اجرای تبصره ۱ ماده ۱۶ قانون هوای پاک، راه‌کار برون رفت کلان‌شهر اصفهان از آلودگی هوا

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان: اصفهان پایین‌ترین رتبه هوای پاک را در میان کلان‌شهرهای کشور دارد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، کلان‌شهر اصفهان در سال ۱۳۹۸ تنها ۲۰ روز هوای پاک را تجربه کرده است و هوای اصفهان ۱۰۲ روز در شرایط ناسالم حساس، ناسالم عموم و خطرناک بوده است.

به گفته ایرج حشمتی، مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در بیست و چهارمین جلسه پنجمین دوره شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، تا تاریخ ۲ مرداد ۱۳۹۹ هوای اصفهان تنها ۶ روز پاک بوده است و این در حالی است که به دلیل شیوع ویروس کوید-۱۹ تردد خودروها از ابتدای سال تا تاریخ یاد شده نسبت به ماه‌ها و سال‌های گذشته به کمترین میزان خود رسیده است.

به گفته حشمتی، وجود صنایع آلاینده در اطراف شهر اصفهان دلیل اصلی آلودگی هوای این کلان‌شهر است.

مهدی تقی‌پور؛ رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان راه‌کار برون‌رفت کلان‌شهر اصفهان از آلودگی هوا را اجرای تبصره ۱ ماده ۱۶ قانون هوای پاک می‌داند. راه‌کاری قانونی که تمامی مراکز و واحدهای متوسط پنجاه نفر به بالا را مکلف کرده است نسبت به ایجاد واحد سلامت، بهداشت و محیط‌ زیست (HSE) و به‌کارگیری متخصص محیط ‌زیست اقدام کنند ولی علی‌رغم پیگیری‌های متعدد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، تاکنون نه تنها از اجرای این قانون تمکین نشده است بلکه با متخلفین از قانون نیز برخوردی صورت نپذیرفته است و تاوان عدم اجرای قانون را ریه‌های شهروندان کلان‌شهر اصفهان می‌پردازد.

تقی‌پور افزود: ایجاد واحد HSE و به کارگیری متخصص محیط‌ زیست در واحدهای ذکر شده در قانون هرگز تحمیل هزینه به تولید نیست، بلکه اقدامی است در جهت تحقق توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و پر واضح است که علاوه بر این‌که از خسارت‌های مالی فراوانی که به دلیل آلایندگی واحدهای صنعتی در بخش درمان در حال وقوع است، پیشگیری خواهد کرد؛ سلامت روح و جان شهروندان این کلان‌شهر صنعتی را نیز به ارمغان خواهد آورد.

لازم به ذکر است بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۶ قانون هوای پاک مصوب ۲۵ تیر ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی؛ تمامی مراکز و واحدهای متوسط پنجاه نفر به بالا موضوع این قانون برای انجام امور مربوط به نمونه‌برداری، اندازه‌گیری، پایش و کنترل مستمر آلودگی هوا، مکلف به ایجاد واحد سلامت، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) و به‌کارگیری متخصص محیط ‌زیست می‌باشند.