استان اصفهان پرچمدار مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در کشور

مهدی تقی‌پور رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با بیان این‌‌که استان اصفهان پرچمدار استقرار و سامان‌‌دهی مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در کشور است افزود این سازمان در حال حاضر با صدور مجوز، استقرار و سامان‌دهی تعداد ۵۸ مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی، با اختلاف، رتبه‌ی نخست کشور را به خود اختصاص داده است به نحوی که ۳۰ درصد از مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی کشور، در استان اصفهان مستقر هستند و در حال ارایه‌ی خدمات می‌باشند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان اظهار داشت مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی که به موجب قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و بر اساس ابلاغیه‌ی وزیر محترم جهادکشاورزی راه‌اندازی و ایجاد شده‌اند، کانون‌های اصلی ارایه‌ی خدمات فنی و مهندسی به سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست می‌باشند.

وی افزود؛ این مراکز که متناسب با گستردگی زمینه‌های فعالیت بخش و زمینه‌های قالب در هر منطقه به صورت ویژه نظیر مراکز خدمات تخصصی صدور مجوز و پروانه‌های فعالیت بخش کشاورزی، خدمات تخصصی منابع طبیعی، خدمات تخصصی گیاه‌پزشکی، خدمات تخصصی زیست محیطی، خدمات تخصصی کسب و کارهای کشا‌ورزی غیردولتی و… در حال فعالیت می‌‌باشند، با هدف واگذاری امور به مردم و بخش خصوصی راه‌اندازی شده و در این مراکز کلیه‌ی خدمات عمومی و تخصصی مورد نیاز کشاورزان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ارایه می‌شود. همچنین این مراکز به صورت خوداتکا و متکی به دانش و اطلاعات و خدماتی که عرضه می‌کنند اداره شده و فعالیت می‌کنند.

تقی‌پور تاکید کرد؛ آرمان اساسی مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی افزایش بهره‌وری است و این مراکز به تولید و انتقال دانش توسط بخش خصوصی و تامین فناوری‌های مورد نیاز عرصه‌ی تولید کمک خواهند کرد. از این‌رو دانش‌گستری، انتقال و اشاعه‌ی فناوری‌ها و روش‌های نوآورانه و جدید با هدف افزایش بهره‌وری و ارایه‌ی مشاوره‌ها و توصیه‌های فنی در چارچوب خدمات تخصصی ، مباشرت برای ارایه‌ی خدمات عمومی و پیگیری امور اداری و اجرایی مراجعه‌کنندگان نیز از ماموریت‌های این مراکز می‌باشد.

شایان ذکر است در حال حاضر ۱۹۵ مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی در کشور فعالیت می‌کنند که ۵۸ مرکز معادل ۳۰ درصد مراکز، در استان اصفهان مستقر می‌باشند. همچنین نخستین مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی استان اصفهان در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ با حضور رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شورای مرکزی این سازمان، رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، قائم مقام رییس و مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، فرماندار و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا در شهرستان شهرضا افتتاح شد.