اعلام آمادگی کامل سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان به منظور توسعه تولید محصولات کشاورزی و دامی به روش GAP

کمیته سلامت غذا سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان روز شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ با دعوت از رییس سازمان و با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی و معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی و اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان برگزار شد.

در این جلسه که با موضوع تولید محصولات کشاورزی به روش GAP (عملیات خوب کشاورزی) برگزار شد، گزارشی از سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در استان، آموزش بهره‌برداران و بازاریابی این محصولات ارایه شد.

رییس سازمان نیز با اشاره به تدوین استاندارد تولید محصولات کشاورزی به روش GAP توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با هماهنگی سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: این روش تولید صرفا در خصوص محصولات زراعی تعریف نشده است و در سایر محصولات دامی، باغی و گل‌خانه‌ای نیز استاندارهای لازم موجود می‌باشد. تقی‌پور افزود در خصوص این روش تولید محصولات کشاورزی و دامی باید به ۵ نکته توجه ویژه داشت:

۱. سیاست‌گذاری در خصوص نوع محصولات زراعی، باغی، دامی و گل‌خانه‌ای و به ویژه در خصوص قیمت‌گذاری این محصولات

۲. نحوه ترویج و ترغیب بهره‌بردارن به توسعه این نوع تولید از محصولات

۳. تعریف فرایند تولید

۴. نظارت بر فرایند تولید به منظور رعایت استانداردهای تدوین شده و انجام آزمایش‌های پس از تولید در خصوص رعایت MRLها

۵. بازرگانی و نحوه فروش و عرضه این محصولات

تقی‌پور در ادامه افزود سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به پشتوانه تخصص و دانش کارشناسان شاغل در مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در هر کدام از این پنج مورد می‌تواند به سازمان جهادکشاورزی و بهره‌برداران کمک کند.

رییس سازمان با اشاره به این‌که مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی کانون اصلی اشاعه دانش در بخش کشاورزی هستند افزود استان‌اصفهان گام‌های موثری در سامان‌دهی این مراکز برداشته است و برای توسعه تولید محصولات کشاورزی و دامی به روش GAP می‌تواند نسبت به سامان‌دهی مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی تخصصی با ترکیب نیروی انسانی لازم به منظور تحقق هر کدام از مراحل تولید اقدام کند.

در انتها مقرر شد موضوع تشکیل مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی تخصصی و چگونگی به‌کارگیری کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در قالب برنامه‌ای جامع در جلسات بعدی به بحث گذاشته شود.