اعمال برخی تغییرات در فرآیند ارجاع كار و اعطای صلاحیت‌های اعضا

با ابلاغ رییس سازمان مرکزی انجام شد: اعمال برخی تغییرات در فرآیند ارجاع كار و اعطای صلاحیت‌های اعضا

در راستای بكارگیری ظرفیت‌های استانی با هدف فراهم نمودن بستر و امكان ایفای نقش شوراهای استانی در انجام موثرتر وظایف، كاهش زمان‌بری صدور مجوزها و تسهیل در هدایت و راهبری متقاضیان به نحو مطلوب،  از 10 اردیبهشت ماه سال‌جاری، برخی تغییرات در فرآیند ارجاع كار و اعطای صلاحیت‌های اعضا در سامانه سانکا اعمال می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سنم، بر اساس این ابلاغیه، تغییرات مورد نظر به شرح ذیل می باشد:

  • دسترسی مدیریت صلاحیت ارجاع كار در سامانه سانكا برای استان‌ها: بر این اساس استان می‌بایست با در نظر گرفتن “اصول الزامی” و جلوگیری از مداخله اعضای فاقد صلاحیت در هر رشته فعالیت تخصصی، نسبت به دادن دسترسی ارجاع كار به هرعضو اقدام نماید.

تبصره 1 : رشته فعالیت‌های ارجاع كار براساس رشته رتبه‌بندی و صلاحیت‌های پروانه اشتغال عضو بصورت هوشمند إحصاء و در دسترسی مذكور به راهبر نمایش داده خواهد شد. از بین رشته فعالیت‌های نمایش داده شده، استان می‌تواند رشته فعالیت‌ها را برای  یك عضو فعال و یا غیرفعال نماید كه در گردش كار انتخاب هوشمند انجام‌دهنده‌ی كار، موارد فعال شده توسط راهبر، موثر می‌باشد.

تبصره 2 : نیازسنجی در خصوص تعداد كارشناسان مورد نیاز در شهرستان و استان به ازاء هر رشته فعالیت ارجاع كار؛ برعهده‌ی شورای استان می‌باشد. لذا تعیین صلاحیت ارجاع كار اعضا (فعال كردن رشته فعالیت‌های ارجاع كار) برای هر رشته فعالیت می بایست با مصوبه شورای استان انجام و تصویر لیست اعضا و مصوبه شورا در سامانه، توسط راهبر بارگذاری شود. در متن مصوبه‌ی شورای استان می‌بایست اسامی كارشناسان به ازاء هر رشته فعالیت ارجاع كار درج شود.

تبصره 3 : برقراری این دسترسی برای مدت محدود، به منظور برون رفت از چالش ایجاد شده و تا زمان بازنگری مجدد خواهد بود.

آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط از جمله شیوه‌نامه رتبه‌بندی، تعیین صلاحیت و نیز دستورالعمل صدورپروانه اشتغال خواهد بود و پس از آن مجددا اعطای صلاحیت ارجاع كار به شیوه هوشمند تغییر خواهد یافت.

تبصره 4 : سازمان مركزی به منظور نظارت بر عملكرد شوراهای استانی در این خصوص، اقدام به ایجاد گزارش برخط خواهد نمود.

  • به منظور فراهم نمودن امكان بررسی اولیه‌ی درخواست‌های ارجاع كار و مدارك متقاضیان، فرآیند ارجاع كار بدین ترتیب اصلاح می گردد: پس از ثبت درخواست توسط متقاضی و یا انتقال درخواست از سماك به سانكا و قبل از مرحله‌ی پرداخت وجه، كارتابلی با عنوان “بررسی اولیه” ایجاد و در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد. این دسترسی بنا به تشخیص رییس استان می‌تواند در اختیار اشخاص و یا مراكز خدمات كشاورزی غیردولتی قرار گیرد. بنابراین پرونده‌های متقاضیان در گام نخست فرآیند، مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید به مرحله‌ی پرداخت منتقل خواهد شد و ادامه فرآیند مطابق روال قبل گردش خواهد داشت. بدیهی در صورت تاخیر در تایید درخواست در مهلت مقرر 48 ساعته در این مرحله، درخواست به صورت خودكار به مرحله‌ی بعدی منتقل خواهد شد.

در این ابلاغیه آمده؛ مسئولیت انجام مفاد این نامه وعواقب ناشی از عدم اجرای صحیح آن برعهده رییس سازمان استان می‌باشد.