امروز لزوم حضور کارشناسان دامپروری و استفاده از دانش و تخصص ایشان در واحدهای پرورش طیور بیش از پیش محسوس است

جلسه کارگروه دامپروری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان روز سه‌شنبه ۲۲تیر۱۴۰۰ با حضور ربیس، نایب رییس و معاون برنامه‌ریزی سازمان، مشاور رییس سازمان جهادکشاورزی در امور تولیدات دامی و تشکل‌های مربوطه، مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی و نمایندگان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان و اتحادیه‌های صنفی پرورش طیور استان در محل سازمان برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهندس کامران بقایی معاون برنامه‌ریزی سازمان به بررسی روند اجرایی شدن مصوبات جلسه قبلی کارگروه پرداخت و به اهمیت ایجاد زمینه‌های لازم برای برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی برای دانش‌آموختگان دامپروری در واحدهای پیشرو و فناور به منظور آموزش عملی و فراهم آوردن زمینه کسب مهارت بیشتر برای ورود به عرصه کار تاکید کرد.

مهندس افیونی مشاور رییس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن تاکید بر نقش دانش در ارتقای بهره‌وری واحدهای تولیدی بخش کشاورزی اظهار داشت باید فضایی ایجاد شود که تولیدکنندگان به صورت جدی مطالبه‌گر استفاده از دانش مسوولین فنی در واحدهای خود باشند و در این راستا معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی نیز در جایگاه سیاست‌گذار باید حمایت‌های لازم برای افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی را به صورت جدی در برنامه‌های خود قرار دهد.

مهندس افیونی تاکید کرد فقدان مسوولان فنی تولید در واحدهای پرورش طیور باعث می‌شود به جای پیشگیری از بروز بیماری‌ها، نیازمند پیگیری مباحث درمان در این واحدها باشیم که به تبع آن کاهش کیفیت و افزایش هزینه‌های تولید رقم خواهد خورد.

مهندس علی دهقانی مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان نیز بر لزوم استفاده کارشناسان دامپروری برای نظارت بر فرایند احداث واحدهای تولیدی دامپروری تاکید کرد و اظهار داشت خوشبختانه دستورالعمل مربوطه توسط شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تدوین شده است که باید با حمایت دولت اجرایی شود.

مهندس زال‌بیک نایب رییس شورای سازمان و رییس کارگروه دامپروری نیز ضمن تاکید بر لزوم حضور کارشناسان خبره در واحدهای تولیدی، افزود امروزه وظیفه اصلی تولید بر عهده کارشناس بوده و کارفرما و سرمایه‌گذار تنها باید مدیریت واحد تولیدی خود را انجام دهد و موضوعات فنی تولید باید بر عهده مسوول فنی هر واحد باشد.

مهندس مهدی تقی‌پور با اشاره به قانون نظام جامع دامپروری کشور و به ویژه دستورالعمل اجرایی ماده (۵) این قانون بر لزوم به کارگیری مسوولان فنی در واحدهای پرورش طیور تاکید کرد و افزود رسالت اصلی مسوولان فنی افزایش بهره‌وری از طریق افزایش تولید و کاهش هزینه‌های مربوطه است و در کنار آن ارتقای کیفیت تولیدات بخش کشاورزی در گرو استفاده از دانش و فناوری‌های نوین در این بخش می‌باشد.

مهندس تقی‌پور افزود با توجه به محدودیت‌های حال حاضر به ویژه بحران کم‌آبی، افزایش قیمت نهاده ها و تحریم‌هایی که متوجه کشور است، لزوم حضور کارشناسان دامپروری و استفاده از دانش و تخصص ایشان در واحدهای پرورش طیور بیش از پیش محسوس است و در این راستا نیاز به سازمان‌دهی و سامان‌دهی مسوولان فنی دارای مهارت کافی برای کمک به تولیدکنندگان می‌باشد.

رییس سازمان تاکید کرد طی سنوات گذشته تعدادی از کارشناسان واجد شرایط از طریق برگزاری آزمون و انجام مصاحبه، موفق به کسب مجوز مسوول فنی شده‌اند و اکنون آماده فعالیت در واحدهای تولیدی می‌باشند.

در ادامه حاضرین در جلسه به اتفاق بر لزوم ارتقای توانمندی‌های مهارتی کارشناسان دامپروری و به کارگیری مسوولین فنی در واحدهای پرورش طیور تاکید کردند و مقرر شد با استفاده از ظرفیت‌های تعاونی‌ها و اتحادیه‌های صنفی واحدهای پرورش طیور نسبت به سازمان‌دهی مسوولان فنی در واحدهای پرورش طیور اقدام شود به طوری که واحدهای بزرگتر موظف به استخدام تمام وقت مسوول فنی بوده و اتحادیه‌های صنفی پرورش طیور استان، با توجه به ظرفیت تولید هر واحد، برنامه زمان‌بندی حضور مسوولان فنی دارای پروانه اشتغال و مورد تایید سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان را در واحدهای کوچک‌تر تهیه کنند.