بررسی روند نسخه‌نویسی الکترونیکی گیاه‌پزشکی در استان اصفهان

نشست مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان در خصوص روند نسخه‌نویسی الکترونیکی گیاه‌پزشکی و بررسی موضوعات مرتبط با صدور گواهی ارتقای سلامت محصولات گیاهی در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۱ در محل سالن جلسات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان برگزار شد.

در این نشست، ضمن جمع‌بندی گزارش مربوط به برگزاری کارگاه‌های نسخه‌نویسی الکترونیکی گیاه‌پزشکی که از تاریخ ۴ تا ۲۱ آبان ۱۴۰۱ در شهرستان‌های استان شد، بر لزوم اجرای دقیق این طرح در استان اصفهان تاکید گردید و موارد زیر به تصویب رسید:

  • سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و مدیریت حفظ نباتات استان اصفهان نسبت به احصای مشکلات، موانع و مطالبات کارشناسان مرتبط با موضوعات جلسه اقدام و مراتب را به سازمان‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و حفظ نباتات کشور منعکس نمایند.
  • سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی لزوم رعایت تبصره (۵) ماده (۶) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مبنی بر عرضه نهاده‌های کشاورزی صرفاً با نسخ مربوطه را به اتاق اصناف کشاورزی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط با گل‌خانه‌داران استان اصفهان و بهره‌برداران مربوطه اطلاع‌رسانی کند.
  • ساز و کار تشویقی برای تشکیل گروه‌های کاری (متشکل از چند کارشناس با تخصص‌های مختلف کشاورزی) توسط کلینیک‌های گیاه‌پزشکی موجود در سطح استان تدبیر شود.
  • نظارت بر عملکرد واحدهای گیاه‌پزشکی و فرآیند نسخه‌نویسی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی طی بازدیدهای مستمر در سطح استان صورت پذیرد.
  • محدودیتی در خصوص صدور مجوز “مجتمع گیاه‌پزشکی” برای کلینیک‌ها و داروخانه‌های گیاه‌پزشکی وجود نداشته باشد.
  • به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی توصیه شود نسبت به تشکیل پرونده الکترونیکی برای مراجعان، بهره‌برداران و متقاضیان دریافت نسخ گیاه‌پزشکی اقدام کنند.
  • جلسه آموزشی و توجیهی شرح وظایف برای کلینیک‌های گیاه‌پزشکی استان و با حضور نمایندگان سازمان‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و حفظ نباتات کشور برگزار شود.
  • سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و مدیریت حفظ نباتات استان اصفهان نسبت به انجام مکاتبه با دستگاههای ذی‌ربط برای برخورد با واحدهای غیرمجاز فروشندگی سموم دفع آفات نباتی در سطح استان، اقدام کنند
  • سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با توجه به مسایل مطرح شده در جلسه، پیشنهاد انجام اصلاحات لازم در سامانه سانکا را به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ارسال نماید.

شایان ذکر است بر اساس ابلاغ سازمان حفظ نباتات کشور، استان اصفهان به عنوان یکی از سه استان پایلوت کشور برای اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی گیاه‌پزشکی انتخاب شده است و مقرر است با اتصال کلینیک‌ها و داروخانه‌های گیاه‌پزشکی به سامانه‌های مربوطه، عرضه سموم دفع آفات نباتی به بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی صرفاً از طریق مراجعه به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی صورت پذیرد تا پس از ثبت و صدور نسخ الکترونیکی، داروخانه‌های گیاه‌پزشکی سموم تجویز شده را در اختیار ایشان قرار دهند.