برگزاری بیست و ششمین جلسه پنجمین دوره شورای سازمان

بیست و ششمین جلسه پنجمین دوره شورای سازمان با حضور اعضای شورا و رییس و معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان با دستور جلسه بررسی مشکلات تامین نهاده‌های دامی و ارایه گزارش اجرای طرح هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی دام در استان اصفهان، در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۹ برگزار شد.

مهندس عباس زال‌بیک نایب‌رییس شورای سازمان با اشاره به کمبود نهاده‌های دامی در کشور هشدار داد اگر نیاز دامداران به موقع تامین نشود، به ناچار یا باید به سمت حذف دام‌های موجود پیش رفت و یا نهاده‌های بی‌کیفیت، سلامت جامعه را با تهدید مواجه خواهد ساخت.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان نیز با انتقاد از اختلاف آمار ارایه شده توسط وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص تعداد دام استان اصفهان افزود: متاسفانه تخصیص نهاده‌های دامی به استان اصفهان بسیارکمتر از سهم این استان بر مبنای تعداد دام موجود است.

دکتر حسین ایراندوست تصریح کرد: اجرای طرح پلاک‌کوبی جمعیت دامی استان، آمار را واقعی خواهد کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان نیز بازگرداندن اختیارات وزارت جهادکشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت را نقطه آغاز بروز مشکلات در تامین نهاده‌های دامی عنوان کرد و افزود: در جلساتی برای تامین نهاده‌های بخش کشاورزی تصمیم‌گیری می‌شود که حتی یک نماینده هم از وزارت جهادکشاورزی در آن حاضر نیست و نتیجه آن عدم تخصیص یا تخصیص بدترین نوع ارز برای واردات اقلام ضروری بخش کشاورزی به ویژه نهاده‌های دامی از جمله جو، ذرت و سویا است.

مهندس مرادمند اظهار داشت: با تمام این مشکلات استان اصفهان در تامین نهاده‌های دامی جزو استان‌های موفق بوده است.

رییس سازمان نیز با اشاره به ضرورت اجرای طرح هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی دام، اظهار داشت: جلوگیری از قاچاق دام و هدفمند کردن تخصیص و توزیع نهاده‌های دامی مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

مهندس تقی‌پور افزود: در این طرح سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان مدیر اجرایی تعیین شده و اتحادیه‌ها و تشکل‌های دامپروری مجری این طرح هستند.

وی ادامه داد:  تعداد ۱۱۰ نفر کارشناس دامپروری در فراخوان سازمان برای مشارکت در اجرای طرح اعلام آمادگی کرده‌اند که اولویت با کارشناسان بومی ساکن دهستان‌ها است و به منظور اجرای عملیات پلاک‌ کوبی به اتحادیه‌ها معرفی شده‌اند.

تقی‌پور مشارکت جدی اتحادیه‌های دامپروری استان برای اجرای این طرح را خواستار شد.

در این جلسه در خصوص موضوعاتی از قبیل بیمه کشاورزی، الزام به‌کارگیری کارشناسان دامپروری در کارخانجات خوراک دام و قیمت تمام شده شیر نیز تصمیماتی اتخاذ شد.