برگزاری جلسه سامان دهی و استقرار شبكه تلقيح مصنوعی دام استان اصفهان

جلسه دستورالعمل سامان دهی و استقرار شبكه تلقيح مصنوعی دام استان اصفهان با حضور رییس، اعضای شورا، معاونین سازمان و معاون بهبود تولیدات دامی، مدیر امور دام و مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان روز سه شنبه 13 خرداد 1399 در محل سازمان برگزار شد.

رییس سازمان با اشاره به حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای تولید مواد ژنی و استفاده از آن در تولید انواع دام کشور به عنوان یکی از حلقه های اصلی زنجیره تولیدات دامی بر اساس دستورالعمل سامان دهی و استقرار شبكه تلقيح مصنوعی دام، به لزوم انسجام بخشی بین واحدهای تامین کننده و توزیع کننده اسپرم و کارشناسان تلقیح مصنوعی تاکید کرد.

مهندس تقی پور با اشاره به لزوم ارایه پروانه اشتغال برای انجام فعالیت های فنی و مهندسی بخش کشاورزی، توضیحاتی در خصوص ایجاد زیرساخت های تحقق این هدف از جمله پیاده سازی سامانه سانکا برای ارجاع کار به عوامل فنی سازمان ارایه کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی نیز با ابراز خرسندی از واگذاری وظایف مرتبط با صدور مجوزهای عوامل فنی شبکه تلقیح مصنوعی به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، این اقدام را کمک قابل توجهی به بخش دولتی در راستای سامان دهی این شبکه عنوان کرد. دکتر ایراندوست همچنین آمادگی معاونت بهبود تولیدات دامی را برای برون سپاری وظایف تصدی گری این معاونت به مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی دارای پروانه اشتغال مربوطه اعلام کرد.

در این جلسه همچنین در خصوص نحوه صدور مجوزهای حوزه دامپروری، آموزش بهره برداران قبل از دریافت پروانه تاسیس و  بازآموزی و نظارت بر عملکرد کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی تبادل نظر صورت پذیرفت.

در این جلسه مقرر شد:

  • در اولین فرصت کمیته استانی سامان دهی شبکه تلقیح مصنوعی تشکیل و نسبت به سیاست گذاری فعالیت های مرتبط با توجه به وظایف این کمیته برگزار شود.
  • سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با همکاری سازمان جهادکشاورزی نسبت به فراخوان و صدور مجوز برای فعالان شبکه تلقیح مصنوعی استان اقدام کرده و ظرفیت سنجی مراکز جدید صورت پذیرد.
  • سازمان جهادکشاورزی از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان به عنوان یکی از مراکز تخصصي برگزار كننده دوره هاي آموزش تلقيح مصنوعي با هماهنگی مرکز اصلاح نژاد دام استفاده کند.

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی نسبت به شناسایی وظایف تصدی گری قابل واگذاری به اعضای سازمان و مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی اقدام و معاونت بهبود تولیدات دامی در خصوص برون سپاری این وظایف همکاری لازم به عمل آورد.