برگزاری جلسه هماهنگی صدور مجوز واحدهای گیاه پزشکی استان

جلسه هماهنگی صدور مجوز واحدهای گیاه پزشکی استان روز یکشنبه 28 اردیبهشت 1399 با حضور رییس و معاونین سازمان و مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهندس افلاکی مدیر حفظ نباتات استان ضمن قدردانی از اقدامات سازمان به ویژه پیگیری برای فعالیت واحدهای گیاه‌پزشکی به منظور عرضه سموم دفع آفات گیاهی در ایامی که واحدهای صنفی به دلیل شیوع شدید ویروس کرونا از فعالیت منع شده بودند، افزود: هم‌افزایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و مدیریت حفظ نباتات لازمه جلوگیری از مصرف بی‌رویه سموم دفع آفات گیاهی، حفاظت از محیط زیست و تولید محصولات سالم کشاورزی است.

مدیر حفظ نباتات استان با اشاره به سوابق همکاری با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مهم در همکاری های مشترک، اصلاح ساختار توزیع سموم دفع آفات گیاهی در کشور و سامان دهی فروشگاه های سموم با توجه به رفع محدودیت ها و ظرفیت های اخذ مجوز در استان است.

رییس سازمان نیز ضمن تبریک انتصاب آقای مهندس افلاکی به سمت مدیر حفظ نباتات استان، با اشاره به جایگاه پروانه اشتغال سازمان تاکید کرد هر کارشناس کشاورزی برای انجام فعالیت های فنی و مهندسی در بخش کشاورزی باید پروانه اشتغال مربوطه را از سازمان دریافت کند و هر گونه فعالیت بدون اخذ پروانه اشتغال تخلف محسوب می شود و این مهم در حوزه گیاه پزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مهندس تقی پور با اشاره به اقدامات سازمان در خصوص نظارت بر عملکرد واحدهای گیاه پزشکی و آموزش کارشناسان این واحدها، اظهار داشت: یکی از محورهای همکاری سازمان و مدیریت حفظ نباتات؛ تولید محصول سالم، برند سازی و ایجاد شبکه توزیع این محصولات خواهد بود و با تاکید بر لزوم حمایت از کلینیک های گیاه پزشکی افزود در فرایند محصولات سالم کشاورزی، کاهش مصرف سموم دفع آفات گیاهی، افزایش سطح پوشش مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری های گیاهی و نقش کلینیک های گیاه پزشکی بسیار حایز اهمیت است.

رییس سازمان با اشاره به تدوین سند جهش تولید در بخش کشاورزی استان افزود: یکی از محورهای این سند، توجه به تولید محصولات اقلیم محور و ایجاد شبکه صادرات محصولات کشاورزی است که در هر دو بخش توسعه همکاری ها با مدیریت حفظ نباتات ضرورت دارد.

در ادامه آقای مهندس بقایی، معاون برنامه ریزی و توسعه کارآفرینی و خانم مهندس مظاهری معاون آموزشی و فنی سازمان به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در خصوص توسعه همکاری های مشترک به ویژه در امور نظارت بر عملکرد واحدهای گیاه پزشکی و آموزش کارشناسان مربوطه پرداختند.

در این جلسه در خصوص موضوعاتی از جمله:

اجرای نظام صدور مجوز واحدهای گیاه‌پزشکی

آموزش مدیران و مسوولان فنی گیاه‌پزشکی

تولید محصولات کشاورزی با استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک

اجرای سامانه مانیتورینگ

فعال شدن واحدهای انسکتاریوم استان

نظارت بر عملکرد واحدهای گیاه‌پزشکی

تامین سموم دفع آفات گیاهی برای مبارزه با آفات کلیدی و ثانویه بر اساس نیاز استان

نیز تبادل نظر صورت پذیرفت.