برگزاری رویداد کارآفرینی بخش کشاورزی و لزوم ایجاد شتاب‌دهنده‌های کشاورزی توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان

جلسه کارگروه حمايت از ايده‌های نو در بخش كشاورزی، منابع طبيعی و محيط زيست سازمان روز سه‌شنبه ۱۱خرداد۱۴۰۰ با حضور رییس و معاونان سازمان، رییس کارگروه و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو در محل سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان برگزار شد.

در ابتدای جلسه کامران بقایی معاون برنامه‌ریزی سازمان به بررسی روند اجرایی شدن مصوبات جلسه قبلی کارگروه پرداخت و هر یک از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی حاضر در جلسه، شرح مختصری از اقداماتی که در راستای اجرایی شدن مصوبات از جمله طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی و طرح مهارت‌آموزی در محیط کار، طرح پویش کار، طرح مشوق بیمه‌ای و… انجام شده بود ارایه کردند.

کامران بقایی با توجه به دستور کار جلسه، به اهمیت تشکیل گروه‌های تخصصی (از جمله گياهان دارویی، تكنولوژی بذر، مكانيزاسيون كشاورزی، صنايع غذایی، علوم دامی و…) و بررسی ضوابط و مقررات هر کدام به تفکیک تاکید کرد.

مهدی تقی‌پور، رییس سازمان ضمن ابراز خوشنودی از بازخورد مثبت و اثرگذاری که مصوبات کارگروه‌های سازمان در استان داشته است، از همکاری دستگاه‌های اجرایی و علمی و تحقیقاتی در راستای عملیاتی شدن مصوبات کارگروه‌ها قدردانی نمود و با اشاره به اهمیت استارت‌آپ‌های بخش کشاورزی، افزود هم اکنون در کشور حدود ۲۰۰ استارت‌آپ در بخش کشاورزی فعال است که در پروژه راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا در بخش کشاورزی دارای شناسنامه هستند که در میان آن‌ها حدود پنجاه استارت‌آپ در مرحله رشد سریع‌تری قرار دارند و می‌توان گفت از مراحل رشد اولیه خارج شده‌اند.

رییس سازمان افزود، برگزاری رویدادهای کارآفرینی بخش کشاورزی و استارت‌آپ‌های بخش کشاورزی برای دانش‌آموختگان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست بسیار ضروری است تا از این طریق بتواند راه‌حل‌های نوآورانه مبتنی بر فناوری‌های نو برای رفع موانع تولید در بخش کشاورزی کشور را ارایه کنند.

در این جلسه همچنین به اهمیت ایجاد شتاب‌دهنده‌ها در بخش کشاورزی تاکید شد. مهدی تقی‌پور با بیان این‌که اصولاً شتاب‌دهنده کشاورزی ماهیتی مدیریتی و تسهیل‌گری دارد، افزود مراکز شتاب‌دهنده‌ کشاورزی با دارا بودن زیرساخت‌های نرم‎افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز به منظور ارایه خدمات به استارت‌آپ‌های کشاورزی و منابع طبیعی و تجربه در زمینه مسایل مربوط به گل‌خانه، شیلات، دام و طیور، صنایع غذایی و سرمایه‌گذاری و سایر فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی می‌تواند راه‌گشای بزرگی در این زمینه باشند.

مرتضی شیربخت رییس کارگروه حمايت از ايده‌های نو در بخش كشاورزی، منابع طبيعی و محيط زيست پیشنهاد کرد که در سایت سازمان بخشی به عنوان فراخوان همکاری و جذب سرمایه‌گذار به عنوان شتاب‌دهنده کشاورزی راه‌اندازی شود تا زمینه ارتباط و تعامل بین استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران مهیا شود.

شایان ذکر است نخستین رویداد استارت‌آپ ویکند کشاورزی استان اصفهان از تاریخ ۴تا۶ دی ۱۳۹۸ توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان برگزار شد و گروه نخست این رویداد توانست در مرکز رشد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مستقر شود و در ادامه مجوز اولین مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی بیوتکنولوژی کشاورزی کشور در فلاورجان برای این مجموعه صادر گردید.

در این جلسه موارد زیر به تصویب رسید:
▪ پیشنهاد افزایش زمان کارورزی فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و منابع طبیعی عضو سازمان از ۳ ماه به ۱۱ ماه با همکاری اداره کل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان
▪ برگزاری رویدادهای کشاورزی با همکاری استانداری و دستگاه های اجرایی، علمی و تحقیقاتی و اخذ مجوزهای لازم از طریق ستاد استانی مقابله با کرونا
▪ فرهنگ‌سازی در خصوص اهمیت شتاب‌دهنده‌ها در بخش کشاورزی و ترویج آن‌ها با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و جراید
▪شناسایی شتاب‌دهنده‌های مرتبط با کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در کشور و در صورت امکان بازدید از آن مراکز
▪انتخاب طرح‌های مناسب از طریق کارگروه حمايت از ايده‌های نو در بخش كشاورزی، منابع طبيعی و محيط زيست سازمان و ارجاع آن به دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری اصفهان