برگزاری سی و نهمین سمینار سالانه حفظ نباتات با حضور مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی

سی و نهمین سمینار سالانه حفظ  نباتات با حضور مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی، معاونین و مدیران ارشد وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان، سی و نهمین سمینار سالانه حفظ  نباتات با حضور مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی، معاونین و مدیران ارشد وزارتخانه برگزار شد. مهندس حجتی؛ وزیر جهاد کشاورزی در جمع شرکت کنندگان در این سمینار گفت: اقدامات انجام شده برای سامان دهی وضعیت تولید و توزیع کود و سم در دوره اخیر قابل تقدیر است و این اقدامات باید با جدیت و گسترش بیشتر ادامه یابد.

حجتی ادامه داد: زمانی کشاورزی ما معیشتی، جامعه دهقانی و مبادله کالا و بحث قرنطینه محدود بود، اما امروز با تولید انبوه و اقتصادی محصولات کشاورزی و مبادلات در سطح ملی و بین المللی در حال انجام است.

وی اظهار داشت؛ انجام بررسی و اصلاحات در زمینه قانون گذاری، بکارگیری روش ها و ابزارها در زمینه قرنطینه گیاهی متناسب و مطابق با شرایط روز، ضروری است. دیروز در حوزه مبادلات اندام گیاهی و بذور ضرورتی نداشتیم، ولی امروز انجام این مبادلات در سطح داخلی و بین المللی از ضروریات است.

مهندس حجتی ادامه داد؛ در قرنطینه گیاهی باید به روش ها و ابزار روز مجهز شویم و نسبت به شناسایی آفات و همچنین روش های مقابله با بیماری های گیاهی با همکاری و بهره گیری از دانش و تجارب دانشمندان و موسسات بین المللی اقدام نماییم. این کار در تولید بذر در حال انجام است و در حوزه مقابله با آفات گیاهی هم باید انجام شود.

وی ابراز کرد؛ در محصولات گلخانه ای، آلودگی وجود ندارد و آن چه در عمل مشاهده کرده ام؛ در محصولات گلخانه ای به خاطر مراقبت های بهداشتی بیشتر و استفاده از روش های بیولوژیک برای مقابله با آفات به دلیل بسته بودن محیط، سموم کمتری مصرف می شود.

در ادامه این سمینار مهندس طهماسبی؛ معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:

مصون سازی و مراقبت از کشت های گلخانه ای، گیاهان دارویی و تولیدات اراضی شیب دار در برابر آفات و بیماری های جدید و معدوم سازی محصولات قاچاق توسط سازمان حفظ نباتات کشور ضروری است و به همین دلیل در راستای حفاظت از سرمایه ها و ثروت های مردم در عرصه های باغی، دامنه تحقیقات برای مقابله با آفات و بیماری های گیاهی باید توسعه یابد.

در ادامه این مراسم مهندس رمضان نژاد؛ رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اعلام کرد:

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، در افزایش بهره وری در حوزه تولید و ارتقای تعاملات با بخش دولتی به طور جدی ورود پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد؛ ایجاد فضای جدید تعاملی، توام با امید میان بخش دولتی و بخش خصوصی و حفظ آن ضروری است و باید یک کمیته راهبری در این زمینه تشکیل شود.

در این سمینار دکتر درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: در حال حاضر، متوسط مصرف سموم کشاورزی در دنیا 2/1 کیلوگرم در هکتار و در ایران ۶۷۰ گرم در هکتار است.

وی با بیان این مطلب که؛ با سموم کشاورزی تقلبی برخورد خواهد شد ابراز داشت: از انجمن های وارد کننده و تولید کننده داخلی سموم کشاورزی خواسته ایم برای شناسایی سموم تقلبی، پایلوت های استانی با سموم خود اجرا کنند.

درگاهی اضافه کرد؛ سازمان حفظ  نباتات این آمادگی را دارد که دستورالعمل های مبارزه با آفات انباری را به روز و از طریق استان ها در اختیار بخش خصوصی و دولتی قرار دهد.

در ادامه این نشست مهم که با حضور مقام عالی وزارت، معاونین و مدیران ارشد وزارتخانه جهاد کشاورزی برگزار شد، مهندس تقی پور رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان نیز که به عنوان یکی از دو نماینده سازمان‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان در این سمینار حضور داشت، ابتدا گزارشی از عملکرد و اقدامات استان اصفهان در زمینه سامان‌دهی شبکه گیاه‌پزشکی ارایه کرد. ایشان با اشاره به تعداد اعضای سازمان در گرایش گیاه‌پزشکی و آمار صدور و تمدید مجوز فعالیت واحدهای گیاه‌پزشکی از قبیل واحدهای فروشندگی سموم، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، انسکتاریوم‌ها، شرکت‌های ضدعفونی، شرکت‌های توزیع سموم دفع آفات نباتی و مجوز فعالیت مسوولین فنی این واحدها به تشکیل انجمن صنفی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و فروشندگی نهاده‌های کشاورزی برای نخستین بار توسط استان اصفهان در کشور اشاره کرد و تاکید کرد باید از ظرفیت این تشکل‌های صنفی در سازمان‌دهی و سامان‌دهی فعالان شبکه گیاه‌پزشکی استفاده کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به همکاری این سازمان و مدیریت حفظ نباتات استان در انجام بازدیدهای مشترک از واحدهای گیاه‌پزشکی آمار جامعی از عمده تیم نظارتی تشکیل شده ارایه کرد و افزود طی قریب به ۴ سال گذشته، بیش از دویست واحد صنفی در استان اصفهان سامان‌دهی شده و توانسته‌اند ضمن اخذ مجوز فعالیت، در قالب شبکه گیاه‌پزشکی فعالیت کنند که البته نحوه عملکرد این واحدها توسط سازمان به صورت دوره‌ای نظارت می‌شود.

تقی پور در ادامه درخواست‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را از سازمان حفظ نباتات را مطرح کرد که مواردی از جمله:

۱- خارج شمردن واحدهای گیاه‌پزشکی از شمول قانون نظام صنفی به استناد تبصره ذیل ماده ۲ این قانون که تصریح دارد صنوفی که دارای قانون خاص هستند، از شمول قانون نظام صنفی خارج هستند. ایشان تاکید کرد با توجه به مواد ۲ و ۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، واحدهای گیاه‌پزشکی در شمول این قانون هستند و مفاد قانون نظام صنفی، بر ایشان بار نمی‌شود.
۲- حمایت از انجمن‌های صنفی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و فروشندگی نهاده‌های کشاورزی و تلتش برای تشکیل اتحادیه ملی این انجمن‌ها و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای پیشبرد اهداف شبکه گیاه‌پزشکی.
۳- نظارت دقیق برای جلوگیری از توزیع و عرضه سموم خارج از شبکه گیاه‌پزشکی در راستای حمایت از واحدهای فعال.
۴- ایجاد سطح دسترسی به سامانه مانیتورینگ برای نظارت بر عملکرد فروشندگی‌های سموم دفع آفات نباتی.
۵- بازنگری در نحوه صدور مجوز فعالیت واحدهای گیاه‌پزشکی به ویژه از نظر کمی و جلوگیری از افزایش بی‌رویه فروشندگی‌های سموم دفع آفات نباتی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی.
۶- نظارت بر اجرای تبصره ۵ ماده ۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در فروش نهاده‌های کشاورزی با نسخ مربوطه به منظور حمایت از نقش کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در سلامت محصولات کشاورزی.
۷- استفاده از دستورالعمل IRAN GAP که توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با همکاری سازمان استاندار تهیه شده است برای ایجاد فرصت‌های اشتغال برای کارشناسان کلینیک‌های گیاه‌پزشکی.
۸- یکسان‌سازی مدت اعتبار مجوز واحدهای گیاه‌پزشکی و مجوز فعالیت مسوولین فنی واحدها.
۹- تسهیل شرایط صدور مجوز فعالیت واحدهای گیاه‌پزشکی به ویژه تشریف در دریافت پاسخ استعلام پلیس اماکن و آتش‌نشانی.
از مهمترین این درخواست‌ها بود.

در انتهای جلسه با پیشنهاد رییس سازمان حفظ نباتات کشور مقرر شد کمیته مشترکی با حضور نمایندگان دو سازمان نسبت به بررسی درخواست‌ها و اجرایی شدن آن‌ها اقدام کنند. شایان ذکر است با دستور رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور؛ مهندس تقی‌پور و مهندس شمس‌آذر روسای سازمان‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان‌های اصفهان و البرز به عنوان نمایندگان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در کمیته یاد شده معرفی شدند.