برگزاری هفتمین جلسه شورای سازمان

هفتمین جلسه شورای سازمان؛ با حضور رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، در محل اتاق جلسات سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، هفتمین جلسه شورای سازمان عصر روز دو‌شنبه مورخ 17 دی ۱۳۹۷ در محل اتاق جسات سازمان برگزار شد. در این جلسه که با حضور رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان؛ جناب آقای مهندس کریمیان برگزار شد، مهندس تقی پور رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان به ارایه گزارش مبسوطی از اقدامات صورت گرفته توسط سازمان طی سال های 1389 تا 1397 پرداخت.

مهندس تقی پور در این گزارش ضمن اشاره به بیش از 30 قانون، سند، مقررات و ضابطه بالادستی برای پیشبرد اهداف سازمان، به نقش کارشناسان عضو سازمان در بخش کشاورزی اشاره کرده و اظهار داشت: سازمان طی سالیان اخیر با ایجاد فرصت حضور کارشناسان رتبه بندی شده در عرصه، کمک های قابل توجهی در خصوص کاهش بار دولت در بخش کشاورزی داشته است به نحوی که طی 8 سال گذشته بیش از 18000 فقره مجوز و پروانه توسط سازمان صادر و تمدید شده است که در این بین، کارشناسان شاغل در شبکه خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی کشاورزی، نظام گل خانه ای و گیاه پزشکی نقش موثری در این زمینه داشته اند.

رییس سازمان با تاکید بر این که نظام آموزش عالی در بخش کشاورزی توجهی به آموزش های مهارتی نداشته است افزود؛ سازمان طی 8 سال گذشته قریب به 300 هزار نفر-ساعت، آموزش مهارتی برای کارشناسان عضو برگزار کرده است و تلاش کرده است با مهارتی بودن آموزش ها نسبت به ایجاد آمادگی این کارشناسان در بخش اهتمام ورزد.

مهندس تقی پور با اشاره به تدوین برنامه چهارساله در پنجمین دوره شورای سازمان تاکید کرد، تمام تمرکز بخش اجرایی سازمان، بر اجرای به موقع این برنامه معطوف شده است و تاکنون بر اساس برنامه زمان بندی پیش بینی شده فعالیت های مناسبی صورت پذیرفته است. ایشان با اشاره به نقش موثر کارگروه های تخصصی تشکیل شده در سازمان، به برخی توفیقات کارگروه ها اشاره کرده و افزود ایجاد این کارگروه ها فرصت بهره مندی سازمان و بخش کشاورزی را از نظرات افراد صاحب نظر فراهم کرده است که می توانند دولت را در اتخاذ سیاست های بخش کشاورزی کمک کنند.

رییس سازمان با طرح موضوع برون سپاری وظایف تصدی گری بخش کشاورزی اظهار داشت: از مجموع 843 وظیفه بخش کشاورزی ، 388 وظیفه معادل 46درصد وظایف تصدی گری است که می توان با تشکیل جلسات کارگروه استانی، کاهش تصدی های وزارت جهاد کشاورزی در استان ضمن شناسایی این وظلیف، فرصت های اشتغال کارشناسان جویای کار را نیز فراهم آورد.

در ادامه مباحثی پیرامون

– واگذاری وظایف تصدی‌گری بخش کشاورزی به ویژه در حوزه آب و خاک، امور اراضی و منابع طبیعی

– حمایت از شبکه خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی از طریق واگذاری مراکز خدمات کشاورزی و تقویت نقش این شبکه در تصمیم‌گیری‌های فنی در حوزه شهرستان‌ها

– حمایت از شبکه گیاه‌پزشکی به ویژه کلینیک‌های گیاه‌پزشکی

– اعتبار بخشی به رتبه‌بندی و پروانه اشتغال سازمان

– تسهیل شرایط صدور پروانه‌های بخش کشاورزی

– تقویت نقش سازمان در مراجع تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز استان

– حمایت از آموزش‌ها برای اعضای سازمان و کارکنان سازمان جهادکشاورزی

– توسعه کشت‌های گل‌خانه‌ای

– قطع رابطه مالی کارفرما و کارشناسان به خصوص در رابطه با فعالیت مهندسین ناظر و مسوولین فنی نظام گل‌خانه‌ای و مسوولین فنی صنایع غذایی

– حمایت از کارشناسان رسمی سازمان

– تکمیل زنجیره تولید با حمایت از کارشناسان صنایع غذایی

– حمایت از کارشناسان دامپروری برای حضور در کارخانجات خوراک دام

– حمایت از ایجاد مراکز مکانیزاسیون کشاورزی

– بهره‌مندی اعضای سازمان از تسهیلات با کارمزد پایین و … در این جلسه مطرح شد.

در ادامه مهندس محسن کریمیان، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز ضمن قدردانی از تلاش های سازمان و کارشناسان عضو سازمان، نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را نقشی فنی و مهم در بخش کشاورزی دانست و خاطر نشان کرد این سازمان باید نسبت به تنوع خدمات خود به اعضا و بهره برداران برنامه ریزی کند. ایشان با اشاره به لزوم بهره مندی بخش از عام و دانش روز افزود دست یابی به این هدف در گرو تربیت نیروی انسانی متخصص دارای مهارت کافی است که می تواند از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی محقق شود. مهندس کریمیان بر ارتباط و تعامل دوسویه بین کارشناسان شاغل در بخش با مدیران و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی
شهرستان ها تاکید کرد و خاطر نشان ساخت؛ هیچ تقابلی نباید بین کارشناسان شاغل در بخش دولتی و خصوصی وجود داشته باشد و بخش دولتی باید با انجام وظایف نظارتی، مسیر را برای فعالیت کارشناسان در بخش فراهم آورد. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت سازمان جهادکشاورزی آمادگی دارد با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی موجود در خصوص درخواست های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، رسیدگی و پیگیری کامل به عمل آورد و در خصوص فعالیت های امور اراضی و منابع طبیعی نیز به صورت ویژه از همکاری سازمان بهره مند شود.