برگزاری همایش “آشنایی با کشاورزی قراردادی”

نخستین همایش کشاورزی قراردادی کشور با بازدید رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و رییس و اعضای شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان از غرفه‌های مشارکت‌کنندگان در این همایش، از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ در محل سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم و پس از ادای احترام حاضرین در همایش به ساحت مقدس کلام وحی و سرود جمهوری اسلامی، مهندس تقی پور؛ رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان ضمن عرض خوش آمدگویی به میهمانان و حاضرین در این همایش، ابراز داشت:

کشاورزی تجلی‌گاه اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود؛ علی‌رغم این‌که تنها ۴درصد از سرمایه‌گذاری‌های عمومی و خصوصی کشور در بخش کشاورزی صورت می‌پذیرد ولی بخش کشاورزی ۱۴درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. برای دست‌یابی به هر واحد ارزش افزوده در بخش کشاورزی به ۴ واحد سرمایه‌گذاری لازم است، در صورتی که برای دست‌یابی به هر واحد ارزش افزوده در بخش صنعت به ۶ واحد سرمایه‌گذاری نیاز است. همچنین برای اشتغال ۱۰۰ نفر در بخش کشاورزی ۸میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است در صورتی که برای همین تعداد اشتغال در بخش صنعت و خدمات به ترتیت ۲۱میلیارد و ۴۶میلیارد سرمایه‌گذاری نیاز است و همه این موارد تاکیدی است که کشاورزی راه‌کار برون‌رفت از رکود اقتصادی است بدون تردید یکی از راه‌کارهای توسعه کشاورزی بهره‌مندی بیشتر از کشاورزی قراردادی است.

تقی پور بیان داشت: دسترسی کشاورزان به تسهیلات بانکی دسترسی آسانی نیست.

وی در ادامه صحبت هایش ابراز داشت: خوشبختانه با سیاست‌های اتخاذ شده در شورای پنجم سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، این سازمان پرچم‌دار تسهیل در صدور مجوزها در کشور می باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد، متاسفانه بهره‌برداران بعد از اخذ مجوز تاسیس در مواجهه با دستگاه‌های خارج از بخش کشاورزی دچار مشکل می‌شوند و سرمایه‌گذاران از برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحد خود دلزده می‌شوند.

وی گفت: برای توسعه و بهره‌وری بیشتر کشاورزی، به جمع‌پذیری سایر دستگاه‌ها نیاز داریم.

تقی پور افزود: دانش به عنوان یک نهاده، در افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی سهم به سزایی دارد و یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سازمان مهارت‌افزایی کارشناسان به منظور سهم‌بری دانش از تولید است.

مهندس تقی پور اعلام کرد: استان اصفهان پرچمدار توسعه مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی در کشور است که این مراکز آماده ارایه هرگونه خدمات به سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران بخش می‌باشند.

دومین سخنران این همایش دکتر قاضی‌عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان بود. ایشان ابراز داشت:

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان طی یک سال گذشته نقش به سزایی در کاهش زمان و تسهیل صدور مجوزهای بخش کشاورزی داشته است و این اقدام سازمان قابل تقدیر است.

وی گفت: توسعه گل‌خانه‌ها یکی از مهمترین اهداف استانداری اصفهان است و از سرمایه‌گذاران در این بخش حمایت خواهیم کرد. البته توسعه گل‌خانه‌ها باید متناسب به زیرساخت‌ها و بازارهای داخلی و بین‌المللی باشد. همچنین استانداری اصفهان در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نیز به شدت حمایت می‌کند.

سخنران بعدی این همایش دکتر خالدی؛ مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نخستین همایش کشاورزی قراردادی کشور بود.

خالدی ابراز کرد: کشاورزی قراردادی به عنوان یک نهاد، می‌تواند برای کشاورزان سودآور باشد و آن‌ها را به بازارهای جدید پیوند دهد.

وی گفت: در کشاورزی قراردادی ریسک‌ها توزیع می‌شود و الگوهای متفاوتی در کشاورزی مبتنی بر قرار داد وجود دارد که مهمترین چالش پیش رو برای دست‌یابی به کشاورزی قراردادی نهادسازی است.

ایشان افزود: خوشبختانه سازمان نظام مهندسی کشاورزی برنامه وسیعی برای توسعه کشاورزی قراردادی در کشور دارد و استان اصفهان در بخش گیاهان دارویی ظرفیت بسیار بالایی برای کشاورزی قراردادی دارد.

یکی دیگر از سخنرانان نخستین همایش “آشنایی با کشاورزی قراردادی” دکتر رمضان نژاد؛ رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور بود.

وی در ابتدا گفت:  لازم می‌دانم از همه تولیدکنندگان ، فعالین، صاحبان صنایع، تجار و دست‌اندرکاران کشاورزی برای تلاش و همتشان در تولید غذا و امنیت غذایی قدردانی و سپاسگزار ی کنم.

رمضان نژاد ابراز داشت: به واسطه کشاورزان سخت‌کوش مفتخریم که امروز خودمان غذای کشور را تامین می‌کنیم و متکی به تولیدات داخلی هستیم پس وظیفه داریم در ارتقای کشاورزی از عناصر طبیعی مثل آب و خاک و… و عوامل تولید یعنی کشاورزان مراقبت و مواظبت کنیم.

دکتر رمضان نژاد ادامه داد، برای پایداری کشاورزی باید به مزرعه و پس از مزرعه توجه ویژه داشته باشیم. در واقع در کشاورزی با دو نظام تولید و بازار روبرو هستیم وباید هر دو نظام را با دانش، روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید ارتقا بدهیم.

وی گفت: نظام بازار کشاورزی متاسفانه از نظام تولید کمتر دانش محور و با جاماندگی از نظام تولید روبروست.

یکی از عوامل ظرفیت‌زا برای جبران جاماندگی نظام بازار، کشاورزی قراردادی است و ما در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به دنبال این هستیم که بتوانیم دانش را مستمراً به کشاورزی انتقال دهیم.

رییس سازمان مرکزی ادامه داد: صدور مجوزها دروازه ورود سرمایه‌گذاران به بخش کشاورزی است و سازمان این افتخار را دارد که زمان را به کمترین حد ممکن تعدیل کرده است.

توسعه دانش و انتقال دانش رسالت اصلی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی می‌باشد.

توسعه کشاورزی دیم و ورود تکنولوژی‌های جدید به این بخش باعث پایداری امنیت غذایی و کشاورز ی می‌شود.

ایشان ابراز داشت: یکی از برنامه‌های سازمان، نهادسازی و ایجاد شبکه غیر دولتی برای انتقال دانش می‌باشد که در همین راستا برنامه ما توسعه مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در کشور و برای هر دهستان یک مرکز در دستور کار سازمان است.

رمضان نژاد درادامه گفت: توسعه مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی دسترسی کشاورز را به آخرین نوآوری‌ها سهل‌تر می‌کند و یکی از راه‌ها برای رونق تولید، مردمی کردن اقتصاد و بهره‌وری می‌باشد.

وی در پایان بیان کرد: گسترش سهم‌بری دانش از تولید می‌تواند به افزایش بهره‌وری، ضریب نفوذ دانش و افزایش عایدی کشاورزی منجر شود.

آخرین سخنران این همایش مهندس سید مظفر عبداله، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت “روژین تاک” و کارآفرین نامی کشور بود. وی نیز در بخش دیگری از این همایش گفت:

اگر می‌خواهیم به سمت پیشرفت و توسعه حرکت کنیم باید تولید ثروت کنیم وبا توجه به ظرفیت بالایی که در کشور داریم می‌توانیم به عنوان یک ابر قدرت در تولیدات کشاورزی و فرآوری محصولات خودمان را مطرح و تولید ثروت کنیم.

وی افزود: باور مجموعه روژین این است که ایجاد اشتغال آسان‌ترین کار در کشور است، البته به شرط داشتن هدف و برنامه ریزی صحیح.

مهندس عبداله اشاره داشت: در کشور معضل تولید نداریم بلکه بحران بازار داریم. آموزش کارکنان بر مبنای مهارت‌آموزی و کار در مزرعه رمز اصلی موفقیت مجموعه روژین بوده است. وی ابراز کرد: کشاورزی قراردادی بهترین راه برای خلق ثروت و توسعه کشاورزی هدفمند می‌باشد.