برگزاری پانزدهمین جلسه شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان

پانزدهمین جلسه شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان روز چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ با حضور مهندس سالاری معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، رییس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل حفاظت محیط زیست، معاونین و مدیر حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان و اعضای شورا با دستور جلسه تببین نقش مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی برگزار شد.

در ابتدا مهندس تقی­ پور رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گزارشی از اقدامات انجام شده از سال 1386 در خصوص سامان­دهی شرکت­ های خدمات مشاوره ­ای، فنی و مهندسی کشاورزی و تبدیل وضعیت این شرکت ­ها به مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی از سال 1396 به بعد ارایه کرد و در ادامه موارد زیر توسط حاضرین در جلسه مطرح شد:

مهندس مرادمند رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، همراهی شایسته ای در خصوص تسهیل و تسریع صدور پروانه و مجوزهای بخش کشاورزی در استان اصفهان داشته است. متاسفانه مشکلاتی که در حوزه ساخت و سازهای اماکن کشاورزی توسط دستگاه‌های اجرایی خارج از بخش کشاورزی ایجاد می‌شود، یکی از موانع اصلی توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش است.

دکتر حشمتی؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان: متاسفانه بین برخی از دستورالعمل‌های وزرات‌‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی، هماهنگی وجود ندارد به نحوی که برخی از دستورالعمل‌ها یکدیگر را نقض می‌کنند که لازم است در بخش کشاورزی این دستورالعمل‌ها یکسان‌سازی شود.

مهندس تقی‌پور؛ رییس سازمان: نقش اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در کسب رتبه‌های نخست تولید محصولات کشاورزی و دامی غیر قابل انکار است. توان فنی و دانش کارشناسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. ۴۶درصد از وظایف وزرات جهادکشاورزی، وظایف تصدی‌گری است که با تشکیل کمیته راهبردی با مدیران سازمان جهاد کشاورزی و سازمان‌ها و ادارات تابعه در حال شناسایی و برنامه‌ریزی برون‌سپاری این وظایف هستیم.

مهندس سالاری؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان مرکزی: فضای هم­دلی بین سازمان جهادکشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، فرصتی مغتنم برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های سازمان در این استان است.

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به هیچ عنوان در صدد توسعه تشکیلات اداری خود نیست و سیاست اصلی سازمان انجام وظایف سازمانی از طریق اعضای حقیقی و حقوقی با اولویت مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی بوده و خواهد بود.

مهندس اسکندری؛ مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان: وظایف تصدی‌گری باید از بدنه وزرات جهادکشاورزی جدا شود و مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی بهترین و موثرترین مرجع برای واگذاری وظایف تصدی‌گری هستند.

مهندس کرمانی؛ معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان: سوابق واگذاری فعالیت‌های تصدی‌گری بخش کشاورزی به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، تجربه موفقی است و باید تلاش کرد از ظرفیت کارشناسان عضو سازمان نظام مهندسی برای انجام فعالیت‌های تصدی‌گری بیش از پیش استفاده کرد.

دکتر ایراندوست؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان: با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، در حال تدوین سند تحول صنعت دامپروری استان هستیم. در این سند بر به کارگیری نیروی انسانی ماهر برای توسعه کیفی‌تولیدات دامی تاکید می‌شود.

مهندس فتحی؛ دبیر شورای سازمان: بازنگری و اصلاح قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یکی از الزامات تقویت نقش این سازمان در بخش کشاورزی است.

مهندس پاگرد؛ عضو شورای: نظارت دقیق و پایش عملکرد کارشناسان کشاورزی شاغل در حرف مهندسی، لازمه اعتماد سازی برای واگذاری وظایف تصدی گری بخش کشاورزی به سازمان است.

مهندس رستمی؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی: کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی باید با سپری کردن دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی، پاسخگوی نیازهای بهره‌بردارن بخش کشاورزی باشند.

مهندس فوقی؛ مدیر حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی علی‌رغم سابقه کمتر نسبت به برخی سازمان‌ها و ادارات تابعه وزارت جهاد کشاورزی، عملکرد موثر و قابل قبولی در بخش داشته است.

مهندس صادقی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی: تعداد بازنشستگان و استخدام‌های جدید وزرات جهادکشاورزی تناسبی ندارد، از این رو باید در خصوص واگذاری امور به بخش غیردولتی با اولویت و تاکید بر سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اهتمام جدی‌تری داشته باشیم.

مهندس شیربخت؛ عضو شورای سازمان: مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی هم نیازمند حمایت‌های مالی کم‌بهره هستند و هم نیازمند حمایت‌های معنوی. ساختمان‌های مازاد وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند به مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی واگذار شود.