تدوین شیوه‌نامه حداقل استانداردهای احداث سازه‌های گل‌خانه در استان اصفهان

جلسه کارگروه گل‌خانه و محصولات گل‌خانه‌ای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان روز یک‌شنبه ۶تیر۱۴۰۰ با حضور معاون برنامه‌ریزی سازمان، رییس کارگروه، نماینده دستگاه‌‌های اجرایی مربوطه، نمایندگان مهندسان ناظر و مهندسان مشاور نظام گل‌خانه‌ای استان در محل سازمان برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهندس کامران بقایی معاون برنامه‌ریزی سازمان ضمن تاکید بر نقش ویژه کارگروه گل‌خانه و محصولات گل‌خانه‌ای در افزایش بهره‌وری و کاهش ریسک تولید بهره‌برداران کشت‌های گل‌خانه‌ای، به بررسی روند اجرایی شدن مصوبات جلسه قبلی کارگروه پرداخت.

کامران بقایی اظهار داشت با توجه به اهمیت سازه گل‌خانه به عنوان محلی تحت کنترل برای تولید انبوه محصولات کشاورزی در تمام فصول سال، اجرای گل‌خانه‌هایی با سازه‌ و فناوری‌های نوین و استاندارد را گامی برای ترویج فناوری این صنعت و پیشرفت در عرصه کشاورزی برشمرد و تاکید کرد وجود شیوه‌نامه‌ای به منظور رعایت حداقل استانداردها برای احداث سازه گل‌خانه در استان ضروری است.

وی افزود سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای آموزش جامع نصابان سازه‌های گل‌خانه‌ای استان، متناسب با سر فصل‌های مورد نیاز آمادگی کامل دارد.

مهندس افشین موسویان رییس کارگروه با اشاره به تاریخچه ورود صنعت گل‌خانه به ایران، به بیان اهمیت نقش عوامل مختلف از جمله اقلیم و توپوگرافی در انتخاب سازه مناسب در هر منطقه استان پرداخت و بومی‌سازی سازه در کشور را حایز اهمیت دانست.

افشین موسویان لزوم سامان‌دهی نصابان سازه‌های گل‌خانه‌ای را مورد تاکید قرار داد و افزود اطاعات نصابان سازه با همکاری انجمن صنفی سازه‌های گل‌خانه‌ای استان در حال گردآوری است.

شایان ذکر است در این جلسه موارد زیر به تصویب رسید:
۱- پیمانکاران نظام گل‌خانه‌ای استان ظرف مدت یک هفته نسبت به ارسال لیست احصا شده نصابان همکار پیمانکار سازه های گل‌خانه‌ای به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، برای تهیه بانک اطلاعاتی مربوطه اقدام نمایند.
۲- سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان با توجه به سرفصل‌های آموزشی معرفی شده توسط پیمانکاران نظام گل‌خانه‌ای، برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص تشکیل کلاس‌های آموزشی برای نصابان همکار پیمانکار نظام گل‌خانه‌ای را در دستور کار خود قرار دهند.
۳- مدیریت امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان نسبت به ارسال مکاتبات مرتبط با سوابق اجرایی انواع تیپ‌های سازه‌های گل‌خانه‌ای به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای پیگیری های بعدی اقدام نماید.
۴- سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با استفاده از ظرفیت مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی، برگزاری کلاس آموزشی برای متقاضیان اخذ پروانه تاسیس واحد تولید محصولات گل‌خانه‌ای و عندالزوم تهیه لوح فشرده آموزشی برای ایشان را در دستور کار خود قرار دهد.
۵- سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تهیه شیوه‌نامه‌ای تحت عنوان حداقل استانداردهای لازم برای احداث سازه‌های گل‌خانه‌ای را با استفاده از تجربیات نمایندگان مهندسان مشاور، پیمانکاران و مهندسام ناظر نظام گل‌خانه‌ای، مدیریت امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان را در دستور کار خود قرار دهد.
۶- در جلسه آتی در خصوص بررسی عملکرد و سامان‌دهی تولیدکنندگان قطعات و تاسیسات مورد نیاز برای احداث سازه‌های گل‌خانه‌ای بحث و بررسی صورت گیرد.