توجه به نقش‌آفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان بزرگترین و جامع‌ترین تشکل فنی و تخصصی غیردولتی بخش کشاورزی در سیاست‌گذاری‌های بلندمدت و مستمر بخش کشاورزی ضروری است.

سی‌امین جلسه پنجمین دوره شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با حضور دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۱۲خرداد۱۴۰۰ در محل سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان تشکیل شد.

در ابتدای جلسه مهدی تقی‌پور، رییس سازمان به ارایه گزارشی از عملکرد، اهداف و برنامه‌های سازمان در تحقق شعار سال (تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها) پرداخت و افزود سازمان در جهت ایفای نقش خود در محقق شدن این شعار، از سال گذشته پس از تدوین سند راهبردی جهش تولید، برنامه عملیاتی خود را با اتکا توانمندی‌های بخش کشاورزی آغاز کرده است.

تقی‌پور اظهار داشت سرمایه‌های مردمی به عنوان عامل پیشران و دانش عامل پیشبرنده جهش تولید در بخش کشاورزی است و تحولات مثبت بخش کشاورزی در سایه توجه و به کارگیری نهاده دانش در فرآیند تولید می‌باشد و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ضمن تسهیل، روان‌سازی و کاهش زمان‌بری صدور مجوزهای بخش کشاورزی به عنوان دروازه ورود سرمایه‌های مردمی به بخش کشاورزی و ایجاد شبکه انتقال و اشاعه دانش از طریق مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی با رویکرد هر دهستان یک مرکز، اقدامات موثری را در تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی انجام داده است.

وی افزود در راستای برنامه‌های کشور برای بهبود اشتغال و با رویکردی متفاوت و جدید، طرح “اشتغال و تولید مردم بنیان” با هدف ایجاد ۵۰هزار شغل مفید و موثر در کشور بر اساس قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مناطق مختلف ‌کشور توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تدوین شده و در این طرح تمرکز بر مشاغل و فعالیت‌های نوظهوری است که قابلیت تبدیل شدن به یک رویه در حوزه کسب و کارهای نوین کشاورزی را دارند.

دکتر مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت توسعه بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی، برای تحقق توسعه پایدار کشور امری حیاتی است و بخش کشاورزی به واسطه تاثیرگذاری گسترده بر اقتصاد به تنهایی می‌تواند نیروی محرکه رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد. ایشان افزود ارتقای بهره‌وری را می‌توان از مهم‌ترین الزامات جهش تولید قلمداد کرد. وی افزود تاکید و تمرکز بر بهره‌وری در فرآیند تولید محصولات کشاورزی، به معنای افزایش کارآیی و اثربخشی در تبدیل عوامل تولید به محصولات، در شرایطی که کشور با محدودیت منابع مواجه است اهمیت دو چندانی دارد به طوری که آب به عنوان یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های تولید باید مولد اشتغال پایدار باشد، در حالی که سهم صنعت از آب ارزان قیمت همواره ثابت مانده و متاسفانه خسارت ناشی از محدودیت منابع آبی متوجه بخش کشاورزی و محیط زیست شده است و اقتصاد آب در بخش کشاورزی و صنعت کشور کاملاً غلط است.

عضو مجلس شورای اسلامی تاکید کرد جداسازی امور اجرایی و تصدی‌گری از سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری در بدنه دولت الزامی است. وی تاکید کرد دولت تنظیم‌گر است و نه تصدی‌گر و باید جسارت اجرای قوانین و مقررات بخش کشاورزی را داشته باشد.

مهدی طغیانی خاطر نشان ساخت تغییر الگو‌های کشت و هدایت نظام‌های بهره‌برداری، با ابزار اقتصادی و با مدیریت دانش‌بنیان حاصل می‌شود و نه با ابزار قهری. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود از منظر اقتصادی در بخش صنعت سهم تولید و نظام توزیع متناسب و هر یک ۵۰درصد است، در حالی‌که سهم درآمدها در تولید محصولات کشاورزی کمتر از ۳۰درصد و سهم بازار توزیع بیش از ۷۰درصد است که نشان از سیاست‌های غلط اقتصادی در بخش کشاورزی است و افزایش درآمد تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دامی مستلزم برنامه‌ریزی به منظور ایجاد زنجیره‌های تولید و ارزش تا مصرف عادلانه می‌باشد.

دکتر مهدی طغیانی تاکید کرد توجه به نقش‌آفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان بزرگترین و جامع‌ترین تشکل فنی و تخصصی غیردولتی بخش کشاورزی در سیاست‌گذاری‌های بلند مدت و مستمر بخش کشاورزی ضروری است و باید قوی‌ترین و مهمترین نقش را در انجام وظایف تصدی‌گری بخش کشاورزی داشته باشد و با شناختی که در جلسه امروز از این سازمان به دست آمد مطمئناً در برنامه‌های آتی، مجلس شورای اسلامی نقش پر رنگ‌تر و تاثیرگذارتری برای این سازمان متصور است.

اعضای شورای سازمان در این جلسه درخواست‌های خود را به شرح زیر از ایشان مطرح کردند:

  • پیگیری اعمال پیشنهادهای سازمان در طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی که در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است
  • ضرورت توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به اهمیت دانش به عنوان اصلی‌ترین نهاده تولید در بخش کشاورزی، در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی
  • حمایت از کارشناسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست برای بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی و سهم بیمه کارفرمایان
  • نظارت بر حسن اجرای کامل قوانین بخش کشاورزی
  • توجه به زیرساخت‌های فرآوری محصولات کشاورزی و دامی از جمله ایجاد شهرک‌های تخصصی کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
  • نظارت بر برون‌‌سپاری وظایف تصدی‌گری دولت در بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست به کارشناسان دارای پروانه اشتغال و مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی
  • ایجاد ساز و کارهای تنظیم روابط تولید و بازار محصولات کشاورزی و دامپروری
  • توجه به اهمیت قیمت‌گذاری نهاده‌ها و تولیدات کشاورزی و دامی
  • پشتیبانی از کارشناسان کشاورزی علاقه‌مند به فعالیت در حوزه کشت فراسرزمینی و صادرات خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی
  • مطالبه اجرای قانون هوای پاک