توسعه همکاری‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و شرکت شهرک‌های کشاورزی استان به منظور بسترسازی اشتغال اعضای سازمان

بیست و نهمین جلسه پنجمین دوره شورای سازمان روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور اعضای شورا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان برگزار شد.

در این جلسه مهدی تقی‌پور، رییس سازمان ضمن ارایه گزارشی از همکاری‌های سازمان با شرکت شهرک‌های کشاورزی استان اظهار داشت: پیرو تفاهم‌نامه منعقد شده در تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۹۸ بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و شرکت شهر‌ک‌های کشاورزی کشور، تاکنون دو مجوز شهرک گل‌خانه‌ای از طریق سامانه سانکا در استان اصفهان صادر شده است که شامل مجوز شهرک گل‌خانه‌ای قصر جم شهرستان شهرضا با سطح زیرکشت ۲۰ هکتار در تاریخ  ۱۲ تیر ۱۳۹۹ که به بهره‌برداری رسیده است و مجوز شرکت تعاونی تولیدی کشاورزی و صنعتی روستایی جلال‌آباد در شهرستان نجف‌آباد با سطح زیرکشت ۴۵۹۴۳ مترمربع در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ که در مرحله تسطیح زمین می‌باشد.

رییس سازمان افزود: با مشارکت شرکت شهرک‌های کشاورزی استان، فیلم‌های آموزشی مدیریت کشت گل‌خانه‌ای در بخش مکان‌یابی، احداث سازه و پوشش گل‌خانه تهیه شد که از شبکه استانی سیمای استان اصفهان نیز پخش شده است.

مهدی بارباز، مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان نیز با اشاره به این‌که شرکت شهرک‌های کشاورزی استان اصفهان از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است، افزود: مطالعات و برخی از زیرساخت‌های ۶ شهرک کشاورزی در منطقه شرق شهرستان اصفهان به مساحت ۱۰۰۰ هکتار انجام شده است و مجموعاً ۷۰۰ هکتار شهرک گل‌خانه‌ای با پیش‌بینی ایجاد ۶۰۰۰ نفر اشتغال در استان اصفهان آماده به کار است که بخشی از این شهرک‌ها با مشکل کم‌آبی مواجه است و همچنین در ۵۶ نقطه استان مطالعات ایجاد شهرک‌های کشاورزی انجام شده است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان اظهار داشت: ۳ شهرک گل‌خانه‌ای خصوصی به مساحت ۲۵ هکتار در شهرستان دهاقان و یک شهرک گل‌خانه‌ای خصوصی به مساحت ۷ هکتار در شهرستان مبارکه نیز آماده اجرای پروژه هستند و تعدادی شهرک دامپروری در شهرستان‌های خور و بیابانک و خوانسار نیز جانمایی شده است.

مهدی بارباز تاکید کرد هدف اصلی شرکت شهرک‌های کشاورزی، هدایت، حمایت و نظارت بر احداث و توسعه شهرک‌ها و مجتمع‌های کشاورزی با فناوری نو به منظور بهبود بهره‌وری عوامل تولید از طریق تسهیل و تسریع فرایند سرمایه‌گذاری کارآفرینی با همکاری عوامل فنی دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در قالب مشاور، پیمانکار، ناظر و مسوول فنی است و از جمله مزایای شهرک‌های کشاورزی، امکان افراز و تفکیک سند برای واحدهای مستقر در شهرک است  و نیز هزینه‌های خرید واحد به صورت ۳۰ درصد نقد و مابقی طی ۶  قسط با فاصله زمانی هر یک ۶ ماهه صورت می‌پذیرد.

در این جلسه مقرر شد:

– از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در جلسات ستاد توسعه شهرک‌های کشاورزی استان که به ریاست استاندار و دبیری مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی و عضویت تعدادی از روسای دستگاه‌های اجرایی تشکیل می‌شود، دعوت به عمل آید.

– پیگیری تصویب ۵ کمیته فنی و تخصصی شامل کمیته‌های پرورش دام و طیور، تولید محصولات گل‌خانه‌ای، گیاهان دارویی و صنعتی، تولیدات و فناوری‌های نوین کشاورزی، پرورش شیلات و آبزیان، ذیل ستاد توسعه شهرک‌های کشاورزی استان، صورت پذیرد.

– مشخصات شهرک‌های کشاورزی آماده واگذاری در استان به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اعلام شود تا موضوع برای واگذاری شهرک‌های مورد نظر، از طریق سرمایه‌گذاری و مشارکت مالی کارشناسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، به اعضای سازمان بررسی شود.