حمایت از اجرای طرح‌های کشاورزی در روستاها، فرصتی برای ایجاد اشتغال پایدار

در ادامه همکاری‌های سازمان با استانداری اصفهان، آقایان مجید امیرخانی معاون دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، اصغر خاوندی رییس هیات مدیره و ستار شیرازی مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی دهیاری‌ها و محمد نعمتی مدیر عامل شرکت بازرگانی اتحادیه بنا به دعوت سازمان روز پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ با رییس و مدیران سازمان در محل سازمان دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار رییس سازمان ضمن اشاره به اقدامات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به منظور تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نظیر بازنگری در فرایند صدور مجوز و پروانه‌های گل‌خانه و قارچ خوراکی و همچنین ظرفیت‌های کارشناسی سازمان از جمله مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، شرکت‌های خدمات دامپروری، مراکز تخصصی منابع طبیعی و … آمادگی کامل سازمان را برای تقویت و توسعه همکاری‌ها با دهیاری‌های استان اعلام کرد.

تقی‌پور توسعه کشت‌های گل‌خانه‌ای، پرورش دام سبک و توسعه کشت گیاهان دارویی را از اولویت‌های بخش کشاورزی در کشور و استان برشمرد و تاکید کرد دهیاری‌های استان از طریق ارتباط موثری که با روستا به عنوان کانون اصلی تولید محصولات کشاورزی دارند، نقش بسیار مهمی در تحقق این اولویت‌ها می‌تواند ایفا کنند.

رییس سازمان ایجاد زمینه ارتباط و تعامل کارشناسان عضو سازمان و مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی با دهیاری‌ها را دستاوردی مهم برای هم‌افزایی در پیشبرد اهداف اجرایی و فنی در بخش کشاورزی عنوان کرد.

تقی‌پور تاکید کرد بخش کشاورزی نماد بارز اقتصاد مقاومتی است و حمایت از اجرای طرح‌های کشاورزی در روستاها، فرصت ایجاد اشتغال پایدار را فراهم خواهد آورد.

مهندس امیرخانی، معاون دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری نیز ضمن اشاره به تسهیلاتی که طی سالیان گذشته در اختیار دهیاری‌های قرار گرفته است اظهار داشت این تسهیلات به طور کلی سهل‌الوصول بوده و بخش عمده‌ای از آن در اجرای طرح‌های کشاورزی و منابع طبیعی به کار گرفته شده است.
در ادامه سایر حاضرین در جلسه به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند.

  • بررسی و تعیین شهرستان‌هایی که پتانسیل توسعه گل‌خانه‌ها را دارند
  • توجه به توسعه پرورش دام سبک
  • توسعه کشت گیاهان دارویی
  • استفاده از فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی از جمله پهپاد
  • توسعه بوم‌گردی و اکوتوریسم
  • آموزش دهیاران و اعضای شورای بخش و روستا
  • برگزاری جلسات توجیهی برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی
  • ایجاد زنجیره‌های تولید

از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است در پایان مقرر شد تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و اتحادیه شرکت‌های تعاونی دهیاری‌های استان برای اجرای موضوعات مطرح شده در جلسه منعقد شود.