دو نهاده “دانش” و “سرمایه های مردمی” تحقق بخش جهش تولید در بخش کشاورزی

روز شنبه مورخ 9 فروردين 1399 روساي سازمان هاي جهاد کشاورزي و نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي استان اصفهان در نشست ویدئوکنفرانسی با رییس سازمان مرکزی و رؤسای سازمان های جهادکشاورزی و نظام مهندسی استان های آذربایجان شرقی و مرکزی ديدار و گفتگو کردند.

در ابتداي اين ديدار زنده تصويري دکتر رمضان نژاد، رييس سازمان مرکزي ضمن تبريک فرا رسيدن سال جديد به روساي سازمان هاي جهاد کشاورزي و نظام مهندسي کشاورزي استان هاي اصفهان، آذربايجان شرقي و مرکزي ابراز داشت: با تزریق دو نهاده دانش و سرمایه های مردمی تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی اتفاق می افتد.

رییس سازمان مرکزی در این نشست گفت: دانش و سرمایه های مردمی دو عامل پیش برنده و پیش ران براي جهش تولید در بخش کشاورزی بوده و نقش کلیدی و اثرگذار را در تحقق رونق و جهش تولید دارند.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی خود را نسبت به کشاورزی و کشاورزان وظیفه مند دانسته و با همین نگاه مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی را به عنوان کانون های اشاعه دانش و اطلاعات کشاورزی راه اندازی کرده و در حال توسعه آنها در سطح دهستان ها می باشد.

وی تصریح کرد: این سازمان به دنبال اجرای قراردادهای سهم بری دانش از تولید بوده و به همین منظور زیرساخت های مورد نیاز برای تحقق این مهم در سازمان را با ایجاد مراکز مهارت آموزی و توان افزایی و انتقال دانش و تکنولوژی های نوین کشاورزی غیردولتی و اصلاح نژاد خصوصی با اتکای به ظرفیت های مردمی فراهم کرده است.

در این نشست مجازی، مهندس آقانجفی، رییس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی ضمن قدردانی از تحولات مثبت ایجاد شده در سازمان نظام مهندسی، گفت: بایستی با تغییر نگاه برخی از مدیران ارشد بخش، فرآیند تولید محصولات کشاورزی با ورود دانش، مهندسی سازی شود.

در ادامه اين ديدار؛ مهندس مرادمند، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ضمن قدردانی از برگزاری این گفتگو، با تاکید بر تعاملات سازنده بین سازمان جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و اقدامات مشترکی که به منظور تسهیل ارایه خدمات به بهره‌برداران صورت پذیرفته است افزود: واگذاری وظایف تصدی‌گری بخش کشاورزی با اولویت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جزو اولویت‌های سازمان جهادکشاورزی در استان اصفهان می‌باشد و بایستی با استفاده از ظرفیت های ایجاد شده در سازمان نظام مهندسی؛ موجبات تسریع انتقال دانش در واحدهای تولیدی را فراهم کرد.

ایشان همچنین با تشکر از اقدامات صورت پذیرفته در زمینه تسهیل صدور مجوزها تاکید کردند، در خصوص حذف استعلام‌ها بهتر است با مراجع مربوطه در سطح ملی هماهنگی شود تا در سطوح استانی مشکلی برای بهره‌بردار یا سرمایه‌گذار ایجاد نشود.

در این نشست مهندس فتحی، رییس جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ضمن تأکید بر نقش دانش و سرمایه های مردمی در تحقق جهش تولید و استفاده از ظرفیت های ایجاد شده در سازمان نظام مهندسی گفت: بایستی ضمن ارزیابی عملکرد مراکز خدمات کشاورزی، جایگاه تشکل ها در فرآیند توسعه بخش مشخص شود.

گفتنی است در این نشست، ضمن تأکید بر نقش دانش و سرمایه های مردمی در توسعه بخش و تحقق جهش تولید، سیاست های وزارت جهادکشاورزی در واگذاری امور به تشکل ها در حوزه سازمان نظام مهندسی و نقش و عملکرد این سازمان در انجام امور واگذار شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.