دو گام مهم سازمان نظام مهندسی کشاورزی در دوره پنجم: تسریع جریان ورود دانش و سرمایه های مردمی به عرصه های تولید کشاورزی

سرمايه و دانش” دو عامل اساسي براي تحقق جهش توليد و افزایش بهره وری در كشاورزي مي باشد كه متأسفانه در سال هاي گذشته جريان ورود هر دو عامل به محيط های كشاورزي همواره ضعيف و كند بوده است.

سازمان نظام مهندسی کشاورزی با علم به موضوع، در دوره پنجم با تغییر رویکرد، تسریع جریان ورود دانش و سرمایه های مردمی به عرصه های تولید کشاورزی را در دستور کار خود قرار داد.

در همین راستا، راه اندازی و استقرار مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در مراکز دهستان ها به عنوان کانون های اشعه دانش و فناوری های جدید در بخش کشاورزی، دوگانه کارکردسازی مراکز تولیدیبرای اجرای برنامه های مهارت آموزی، اجرای طرح سهم بری دانش از تولید (سدات)، اجرای طرح تولید و اشتغال مردم بنیان (تام)، تسهیل و تسریع صدور مجوز واحدهای تولیدی و خدماتی به عنوان دروازه ورود سرمایه های مردمی به بخش کشاورزی، راه اندازی مراکز انتقال دانش و فناوری های جدید غیردولتی از جمله مهمترین گام های مؤثر این سازمان (در دوره پنجم) در عرصه کشاورزی کشور می باشد که نتایج آن در عرصه کشاورزی توسط ذینفعان قابل لمس و مشاهده می باشد.

پر واضح است تنها راه پایداری تسریع جریان ورود دانش و سرمایه های مردمی به عرصه های تولید کشاورزی، استمرار و توسعه این اقدامات در گام های بعدی خواهد بود.