دکتر علی آهون‌منش: وظیفه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، ایجاد شغل نیست. سازمان باید راه را برای اشتغال در بخش کشاورزی ایجاد کند.

سی و سومین جلسه پنجمین دوره شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان روز سه‌شنبه ۹شهریور۱۴۰۰ با حضور دکتر علی آهون‌منش، نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شورای مرکزی سازمان برگزار شد.

دکتر علی آهون‌منش ضمن ابراز قدردانی از اقدامات موثر سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در بخش کشاورزی، اظهار داشت سازمان استان اصفهان طی یک دهه گذشته در اجرای سیاست‌های سازمان به ویژه با رویکرد تسهیل‌گری ارایه خدمات به اعضا و بهره‌برداران، در سطح کشور پیشرو بوده که این اقدامات که با نوآوری و انگیزه فراوان نیز همراه بوده است.

دکتر آهون‌منش با اشاره به این‌که اولویت اصلی دولت در شرایط کنونی مهار بیماری کرونا است، افزود تامین غذا برای جامعه‌ای که بر اساس گزارشات رسمی بیش از نیمی از جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند باید اولویت اصلی برنامه‌های دولت جدید باشد. وی ابراز امیدواری کرد وعده‌هایی که دولت سیزدهم برای بهبود شرایط اقتصادی کشور داده است محقق شود و لازمه این امر را استفاده از نظرات اهل فن و دانش و صاحب‌نظران و اندیشمندان دانست.

عضو شورای مرکزی سازمان تاکید کرد برای برون‌رفت از مشکلات موجود کشور، “کوچک زیباست” باید شعار دولت باشد. به این معنی که برای عبور از چالش‌های کشور، کارهای کوچک ولی پیوسته برنامه‌ریزی و اجرا شود، چرا که کارها و اهداف بزرگ علاوه بر زمان‌بر و هزینه‌بر بودن، مشکلات بزرگ‌تری نیز در مسیر اجرا به همراه خود خواهد داشت.

دکتر آهون‌منش افزود بخش کشاورزی کشور با دو وزارت‌خانه به صورت مستقیم مرتبط است. وزرات علوم، تحقیقات و فناوری که در زمینه تربیت کارشناسان کشاورزی، تولید دانش و فعالیت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کند و وزارت جهادکشاورزی که وظیفه سیاست‌گذاری، تامین امنیت غذایی کشور و حمایت از تولید و تولیدکنندگان بخش را عهده‌دار است.

عضو شورای مرکزی سازمان اظهار داشت، در حال حاضر ۴۲٪ آموزش عالی کشور در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۰٪ در اختیار دانشگاه‌های غیرانتفاعی، ۳۰٪ در اختیار دانشگاه‌های خصولتی از جمله پیام نور و علمی کاربردی است و تنها ۱۸٪ از آموزش عالی در اختیار دانشگاه‌های دولتی است و دولت باید برای ۸۲٪ دانشگاه غیردولتی نیز برنامه دقیق و منسجمی داشته باشد.

نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شورای مرکزی سازمان با ابزار ناخرسندی از این‌که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به مهارت‌آموزی دانشجویان توجهی نمی‌شود، افزود دانش‌آموختگان بخش کشاورزی نیز از این امر مستثنی نیستند و خودشان پس از فراغت از تحصیل باید تلاش کنند مهارت لازم برای ورود به بازار کار را به دست آورند که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی طی سالیان اخیر پشتیبانی خوبی در این خصوص داشته است.

دکتر علی آهون‌منش تاکید کرد اگر کارشناسی می‌خواهد در بخش کشاورزی موفق باشد باید به صورت عملی و در عرصه، تجربه کسب کرده و از دانش خود در اجرا استفاده کند. وی افزود ماهیت کار در بخش کشاورزی دشوار است و تا زمانی که کارشناسان شخصاً در زمینه تخصص خود کار اجرایی نکنند و دشواری‌های موجود را لمس نکنند، متوجه مشکلات و سختی‌های کار نخواهند شد و دانش ایشان نیز بلااستفاده باقی خواهد ماند.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص وزارت جهادکشاورزی نیز ابراز امیدواری کرد برنامه‌های خوب ارایه شده توسط وزیر محترم جهادکشاورزی در اجرا نیز محقق شود. وی با اشاره به سابقه دکتر ساداتی‌نژاد به عنوان رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود، ایشان با ارتباطی که به عنوان نماینده با مردم داشته‌اند قطعاً مشکلات بخش کشاورزی را به خوبی می‌شناساند و ابزار امیدواری کرد برنامه جامعی که توسط وزیر جهادکشاورزی تهیه شده است، با حمایت دولت و مجلس، همراهی بدنه وزارت جهادکشاورزی و ایجاد زمینه مشارکت سازمان‌ها و تشکل‌های تخصصی بخش کشاورزی اجرایی شود.

دکتر آهون‌منش در خصوص وظایف سازمان در قبال کارشناسان کشاورزی و اعضا نیز تاکید کرد، وظیفه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، ایجاد شغل نیست بلکه سازمان باید با اتخاذ سیاست‌هایی از جمله هویت‌بخشی به اعضا، تثبیت جایگاه پروانه اشتغال، افزایش مهارت فنی دانش‌آموختگان و تسهیلگری در ارایه خدمات به کشاورزان، راه را برای اشتغال در بخش کشاورزی ایجاد کند و دانش‌آموختگان بخش کشاورزی نیز با افزایش سطح مهارت خود ضمن جلب اعتماد بهره‌برداران از طریق افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی، جایگاه دانش را در این بخش ارتقا دهند.

در ابتدای این جلسه رییس سازمان گزارشی از اقدامات پنجمین دوره شورای سازمان ارایه کرد و سایر اعضای شورا نیز به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و انتظارت از شورای مرکزی سازمان پرداختند. دکتر علی آهون‌منش نیز اظهار داشت موضوعات مطرح شده را در جلسات شورای مرکزی سازمان طرح و پیگیری خواهد کرد.

شایان ذکر است دکتر علی آهون‌منش متولد سال ۱۳۲۲، دارای مدرک دکتری و فوق‌دکترای گیاه‌پزشکی از دانشگاه کالیفرنیا در سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ می‌باشد و

– ۳۰سال تدریس دروس مختلف گیاه‌پزشکی

– هدایت ده‌ها پروژه کارشناسی ارشد و دکتری

– موسس دانشگاه شهرکرد و رییس آن برای ۳سال

– ۱۱سال معاون تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی (در سه دوره)

– ۸سال رییس دانشگاه صنعتی اصفهان

– عضو سازمان جهانی تحقیقات کشاورزی (CGIAR) در دو دوره

– ۶ سال عضو هیات امنای موسسه بین‌المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک (ICARDA)

– برنده بهترین کتاب سال در سال ۱۳۸۲

– بنیان‌گذار و رییس هیات مدیره دانشگاه صنعتی فولاد

– رییس اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی

– عضو دومین و سومین شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان

– عضو پنج دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران

بخش اندکی از سوابق علمی و اجرایی دکتر علی آهون‌منش است.