راه‌اندازی سامانه جامع گیاهان دارویی در کشور در آینده نزدیک

قطب بندی مناطق مختلف کشور در مقوله توسعه کشت گیاهان دارویی بر مبنای تولیدات کشاورزی هر منطقه و تهیه لیست گیاهان دارویی منتخب هر استان.

به گزارش روابط عمومی سازمان، مجری طرح ملی گیاهان دارویی از صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری گیاهان دارویی در هشت‌ماهه امسال خبر داد و گفت: سامانه جامع گیاهان دارویی برای توسعه تولید و صادرات این گیاهان به‌زودی راه‌اندازی می‌شود‌.

حسین زینلی گفت: ما بر اساس تأمین نیازهای کشور یک برنامه کاربردی و راهبردی کل کشور داریم که به ‌زودی این برنامه در سطح کشور به تفکیک روستا و شهر اعلام خواهد شد‌. وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده و بر مبنای تولیدات کشاورزی مناطق مختلف کشور؛ ما کشور را قطب‌بندی کرده‌ایم و تصمیم بر آن است که هر استان صرفاً روی محصول اختصاصی منطقه خود کار کند؛ یعنی مثلاً گل‌محمدی فقط در کاشان، فارس و کرمان‌. این برنامه در راستای آن است که در هر استانی یک زنجیره ارزش (تولید، فرآوری، تحقیقات دانشگاهی و…) ایجاد کنیم و بر آن هستیم که در هر استانی تمام زنجیره ارزش آن گیاه دارویی خاص تأمین شود‌.

زینلی با اشاره به ساماندهی حوزه تولید و فروش گیاهان دارویی گفت: به‌زودی سامانه تولید، توسعه و صادرات و واردات گیاهان دارویی راه‌اندازی و رونمایی خواهد شد تا بتوانیم فرآیند تولید و توزیع از مزرعه تا سفره را رصد کنیم که به‌نوعی می‌تواند فروش بدون واسطه این محصولات تلقی شود، هدف این سامانه و مبنای کار ما ترویج کشاورزی مبتنی‌بر قرارداد بین کشاورزان، مردم، تجار و کارخانجات است‌. مجری طرح ملی گیاهان دارویی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه را تشکیل «کمیته تجارت» دانست و گفت: این کمیته با محوریت بخش خصوصی و با حضور بازرگان‌ها تشکیل می‌شود و در این جلسات، اهداف و رسالت اصلی دفتر گیاهان دارویی برای آن‌ها تشریح می‌شود که در راستای تقویت زنجیره ارزش این محصولات برای مصرف داخل یا صادرات، چه کمکی از شما ساخته است و چگونه می‌توانید این را کامل کنید؛ هدف بخش دولتی صرفاً تسهیل گری است‌.

جدول برنامه گیاهان دارویی هر استان به شرح زیر ارایه می گردد: