رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور:
افزایش سهم بهره‌مندی آحاد مردم از منافع ارز ترجیحی با اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها با انتقال منافع ارز ترجیحی از گروه اندک و حداقلی حلقه‌های اول در تولید کالا و خدمات، به آحاد مردم به عنوان حلقه آخر خریدار و مصرف‌کننده کالا و خدمات، می‌تواند خاصیت زیان‌بار رانت و فسادزایی آن را از بین ببرد و سهم بهره‌مندی مردم از منافع آن بیشتر شود.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در شورای هماهنگی مدیران و کارشناسان، در جلسه تدوین دستورالعمل سهم‌بری دانش از تولید در کشاورزی، گفت: دولت در اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها به دنبال اعمال مدیریت و استفاده صحیح از منابع ارزی کشور و حذف زمینه‌های رانت و فسادزایی و ناکارآمدی تخصیص ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی می باشد و در این طرح، ارز ترجیحی حذف نمی‌شود بلکه اجرای صحیح تخصیص منابع ارز به ملت مد نظر می‌باشد.

شاهرخ رمضان‌نژاد اظهارداشت: فضا و ساختار رانتی به طور طبیعی از بین برنده فرصت‌های کارآفرینی، مولد و نوآورانه است و بیشتر مستعد ایجاد فرصت‌های غیرمولد و سودجویانه است چرا که در بستر رانتی، انگیزه‌ها و منابع به سمت فعالیت‌های غیر بهره‌ورانه گرایش و هدایت می‌شوند.

وی ضمن اشاره به آثار مثبت ایجاد فضای رقابتی برای کل جامعه ناشی از بازنگری شیوه تخصیص ارز، شرایط جدید را برای بخش کشاورزی و تولید، فضای فرصت‌آفرین ترسیم کرد و اظهار داشت: در شرایط تخصیص ارز ترجیحی به کالاها، فرصت‌های زیادی از بخش کشاورزی سلب گردید و از جمله پیامدهای منفی آن، سرکوب کشاورزی از طریق قیمت‌گذاری دستوری به بهانه تثبیت قیمت‌ها و نیز ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به سبب استفاده از ارز ترجیحی در فرآیند تولید آن بوده است.

رمضان‌نژاد عدم بهره‌مندی کشاورزی کشور از مزایای بهره‌وری به عنوان یکی از عوامل رشد و توسعه کشاورزی را در نتیجه ارز ترجیحی از دیگر زیان‌های کشاورزی و کشاورزان برشمرد که فرصت‌های زیادی را از کشاورزی سلب و موجب عقب نگه داشتگی می شود.

وی افزود: کاهش توان رقابت‌پذیری در بخش کشاورزی از دیگر مشکلات ارز ترجیحی برای کشاورزی است که در بلند مدت آسیب‌های جدی به بخش کشاورزی کشور وارد می‌کند.

رییس سازمان مرکزی مردمی‌سازی یارانه‌ها را برای بخش کشاورزی فرصت‌آفرین دانست و گفت: این طرح به ویژه برای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان نهادی دانشی و تخصصی فرصت ارزشمندی فراهم کرده است، به طوری که در همین آغاز کار دولت سیزدهم موضوعات مهمی نظیر پاداش بهره‌وری، یارانه دانش و فناوری و یارانه کاشت محصولات راهبردی را در دستور کار قرار داده است که می‌تواند زمینه حضور و نقش‌آفرینی سازمان و اعضای آن را در جهت ارتقای بهره‌وری طرح‌های مرتبط، فراهم نماید.

وی در پایان، اثربخشی و کارآمدی طرح‌های ملی و بزرگ در کشور را منوط به اجرای صحیح و همراهی و مشارکت آحاد مردم برشمرد و خواستار همراهی و مشارکت جامعه تخصصی کشاورزی با اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها شد.