سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، معتمدترین مرجع در برون‌سپاری فعالیت‌های فنی و تخصصی بخش کشاورزی است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان در جلسه با رییس، معاونان و مدیران سازمان که به منظور بررسی راه‌کارهای اجرایی شدن شیوه‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برگزار شد، تاکید کرد اعضای حقیقی و حقوقی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با اخذ این تسهیلات می‌توانند نسبت به تجهیز مراکز تحت مدیریت خود اقدام کرده و از این طریق پوشش خدمت‌رسانی به بهره‌برداران بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت.

مهندس کرمانی در این جلسه با اشاره به این‌که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی معتمدترین مرجع در برون‌سپاری فعالیت‌های فنی و تخصصی بخش کشاورزی است افزود، شبکه مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در استان اصفهان می‌تواند در طرح سند دار کردن اراضی کشاورزی نقش مهمی ایفا کند چرا که اطلاعاتی که این مراکز از بهره‌برداران و کشاورزان مناطق تحت پوشش دارند می‌تواند اجرای این برنامه وزارت جهادکشاورزی را تسریع کند.

وی تاکید کرد بخشی از تسهیلات بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص یافته است و تعیین اولویت، توزیع و تایید پرداخت این تسهیلات به کارشناسان و مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی و مراکز مهارت‌آموزی و توان‌افزایی از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان صورت خواهد پذیرفت.

مهندس شریفی، مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهادکشاورزی استان نیز تاکید کرد اجرای طرح‌های شاخص بر اساس سیاست‌های توسعه بخش کشاورزی استان در اولویت پرداخت تسهیلات بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ قرار خواهد گرفت. وی افزود سازمان جهادکشاورزی با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان از طرح‌های فناورانه برای ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی استان حمایت خواهد کرد.

در این جلسه مهندس تقی‌پور، رییس سازمان نیز با اشاره به پیگیری‌ها و توافقات صورت پذیرفته با اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در خصوص طرح سند دار کردن اراضی کشاورزی استان، آمادگی کامل شبکه مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی را برای اجرای این طرح اعلام کرد و افزود بانک اطلاعاتی موجود از وضعیت کشاورزی شهرستان‌های استان تا سطح دهستان و روستا که در اختیار مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی میی باشد بسیار با ارزش است و دولت برای تحقق سیاست سند دار کردن اراضی کشاورزی باید با حمایت از مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی، از این پایگاه داده و اطلاعات به روز، بیشترین استفاده را ببرد.

مهندس تقی‌پور افزود امروز با توجه به شرایط اقتصادی کشور، نقش دانش بیش از هر زمان دیگری حایز اهمیت است و ضرورت دارد با حمایت مالی از مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی و اعضای حقیقی و حقوقی دارای پروانه اشتغال معتبر از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص دانش‌گستری و پشتیبانی از تولید در بخش کشاورزی گام برداشته شود.

شایان ذکر است، شیوه‌نامه اجرایی اعتبارات بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بخش کشاورزی، در آبان ماه سال جاری توسط معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی برای اجرا به سازمان‌های جهادکشاورزی ابلاغ شد.

در این شیوه‌نامه رسته‌های اولویت‌دار برای اخذ تسهیلات در قالب سامانه سیتا و کارا تعیین و ابلاغ شده است و بر این اساس، یکی از رسته‌ها مربوط به خدمات توسعه کسب و کارهای کشاورزی می‌باشد که با محوریت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تدوین و در شیوه‌نامه لحاظ شده است.
یکی از بخش‌های تعریف شده در ذیل این رسته با عنوان نهادسازی و شبکه غیردولتی اشاعه دانش می‌باشد که مخاطبان آن اعضای دارای پروانه اشتغال سازمان، مراکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی غیردولتی و مراکز مهارت‌آموزی و توان‌افزایی غیردولتی می‌باشند که برای تجهیز دفتر کار یا به‌کارگیری کارشناس و هنچنین انعقاد قراردادهای سهم‌بری دانش از تولید مشمول اخذ تسهیلات می‌شوند.

همچنین در فرآیند اخذ تسهیلات، ارایه پروانه اشتغال، مجوز مرکز خدمات یا مرکز مهارت‌آموزی با معرفی سازمان جهت اخذ تسهیلات مورد اشاره کفایت می‌کند.