ضرورت ایجاد شهرک تخصصی صنایع غذایی و ایجاد زیرساخت‌های عرضه محصولات کشاورزی تولید شده به روش GAP در استان اصفهان

نخستین جلسه کارگروه امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و بازرگانی بخش کشاورزی سازمان در سال ۱۳۹۹، روز یکشنبه ۵ مرداد، با هدف بررسی ایجاد زیرساخت‌های شهرک کارگاهی صنایع غذایی و راه‌کارهای تولید محصولات کشاورزی و دامپروری به روش GAP، با حضور نمایندگان کلیه دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه در محل سازمان تشکیل شد.

رییس سازمان در این جلسه با اشاره به سیاست‌های سازمان در تدوین برنامه جهش تولید تاکید کرد، با تسهیل شرایط صدور مجوزهای بخش کشاورزی شاهد کاهش زمان‌بری در این خصوص و تقاضای بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها به ویژه در بخش گل‌خانه بوده‌ایم.

مهندس تقی‌پور ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار را در گرو افزایش سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشور برشمرد و افزود: هدف از تشکیل کارگروه‌های سازمان کمک به تحقق این مهم است.

رییس سازمان همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته توسط سازمان برای اجرای کشاورزی قراردادی و استقرار سامانه نابکا (نظام آموزش بازرگانی کشاورزی ایران)، بر لزوم حمایت از مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی و واحدهای گیاه‌پزشکی در تولید محصولات گواهی شده کشاورزی با استفاده از این روش‌های تولید، تاکید کرد.

مهندس فتحی، رییس کارگروه نیز با اشاره به لزوم توجه به افق برنامه‌های توسعه استان یکی از الزامات در حوزه سلامت و امنیت غذایی را سامان‌دهی واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی و توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم در این خصوص عنوان کرد.

مهندس بقایی، معاون برنامه‌ریزی سازمان و دبیر کارگروه خاطر نشان ساخت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان بزرگترین تشکل تخصصی غیردولتی بخش کشاورزی، به پشتوانه تخصص و دانش اعضا و با برگزاری جلسات کارگروه‌های تخصصی، مسیر توسعه پایدار و ایجاد فرصت‌های اشتغال در بخش کشاورزی را دنبال می‌کند.

در ادامه در خصوص دستور جلسات تبادل نظر صورت پذیرفت و مقرر شد:

ضرورت ایجاد شهرک تخصصی صنایع غذایی در استان اصفهان برای سامان‌دهی واحدهای صنایع غذایی کارگاهی مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد موضوع از طریق مکاتبه با استانداری اصفهان و با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی پیگیری شود.

در خصوص تولید محصولات گواهی شده، با توجه به تدوین استانداردهای فرایند تولید محصولات کشاورزی به روش GAP  توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مقرر شد با استفاده از ظرفیت مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی و واحدهای گیاه‌پزشکی؛ فرایند تولید و پایش محصولات کشاورزی و دامی انجام شده و توسط این سازمان شناسنامه‌دار شوند و سازمان‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در خصوص ایجاد زیرساخت‌های قیمت‌گذاری و عرضه این محصولات، برنامه‌های خود را در جلسه بعد ارایه کنند.