ضرورت توجه تعاونی‌های تولید روستایی به تغییر الگوی کشت و پرورش دام سبک

مهدی تقی‌پور در گردهمایی مدیران عامل تعاونی‌های تولید روستایی استان اصفهان که روز شنبه ۲ شهريور۱۳۹۸ برگزار شد، ضمن اشاره به محدودیت‌های منابع آب و خاک در کشور و سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی به ضرورت توجه تعاونی‌های تولید به تغییر الگوی کشت به کشت‌های گل‌خانه‌ای و پرورش دام سبک را مورد تاکید قرار داد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان به صدور مجوز مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی برای تعدادی از شرکت‌های تعاونی تولید روستایی اشاره کرد و افزود، این شرکت‌ها با توجه به قانون خاص خود و بهره‌مندی از زیرساخت‌های لازم و ارتباط موثر با بهره‌برداران می‌توانند به عنوان مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی نقش موثری در افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی داشته باشند.

تقی‌پور در ادامه به تشریح نحوه صدور مجوز واحدهای تولید محصولات بر اساس آخرین نسخه ابلاغیه وزیر جهادکشاورزی پرداخت و افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اتخاذ رویکرد تسهیل‌گری توانست متوسط زمان صدور مجوز تاسیس واحدهای تولید محصولات گل‌خانه‌ای و پرورش قارچ خوراکی از ۴۹ روز به ۲۵ روز کاهش و رتبه استان را از ۱۲ به ۴ در کشور ارتقا دهد و امیدواریم با توجه به ابلاغ نظام‌نامه جدید این زمان مجددا کاهش یابد.

رییس سازمان با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات سازمان در زمینه پرورش دام سبک تاکید کرد با دست‌یابی استان به دانش پرورش دام‌های سبک پر تولید فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم شده است که علاوه بر ایجاد فرصت‌های اشتغال می‌توان درآمد خوبی را برای بهره‌داران را در پی داشته باشد و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان آمادگی دارد به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی با شرکت‌های تعاونی تولید روستایی همکاری داشته باشد.

تقی‌پور در ادامه توضیحاتی در خصوص اقدامات سازمان در سامان‌دهی شبکه عرضه سموم دفع آفات نباتی ارایه کرد و به سوالات حاضرین پاسخ داد.

شایان ذکر در استان اصفهان تعداد 55 شرکت تعاونی تولید روستایی فعالیت می‌کنند که در این بین تعداد 6 شرکت از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مجوز فعالیت مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی دریافت کرده‌اند.