مهندس گریزی و هرم سنی نامناسب نیروی انسانی؛ ۲ چالش اصلی بخش کشاورزی

مهندس تقی‌پور؛ رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان روز پنجشنبه و در آستانه روز خبرنگار در حاشیه بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) مرکز اصفهان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: کشاورزان در سه دسته ۲۰ تا ۳۰ سال، ۳۰ تا ۵۰ سال و ۵۰ سال به بالا دسته‌بندی می‌شوند که بیشتر آنها در دسته سوم و ۵۰ سال به بالا قرار دارند.

وی ابراز داشت: جوانان ما رغبتی به فعالیت در بخش کشاورزی ندارند و اصلاح هرم نیروی انسانی در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان افزود: اصلاح هرم سنی نیروی انسانی در کشاورزی مستلزم فراهم کردن فضای ورود کارشناسان جدید و با انگیزه به این بخش و افزایش سطح دانش کشاورزی می باشد.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات بخش کشاورزی امروز استان و کشور؛ ناشی از این است که واحدهای تولیدی کشاورزی فاقد مهارت لازم، کارشناس مهارت دیده را نمی‌پذیرند.

مهندس تقی‌پور، شیب نمودار افراد بالای ۵۰ سال در بخش کشاورزی را خیلی تندتر از نمودار نیروی جوان و دیگر فعالان این بخش توصیف کرد.

وی با بیان ‌اینکه بیش از ۱۸ سال از تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در کشور می‌گذرد، گفت: نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر کارشناس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در کشور توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سازماندهی شده‌اند که سهم استان اصفهان در این زمینه ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر می باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، یکی از مسائل اساسی این سازمان را اجرا نشدن دقیق قوانین اعلام و ابراز امیدواری کرد؛ با هم فکری و هم‌افزایی با رسانه‌ها و خبرگزاری ها، بتوانیم شرایط جاری را در بخش کشاورزی بهبود بخشیم.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون، افزایش بهره‌وری و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اختیارات خوبی به بخش خصوصی بویژه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی داده شده اما حمایت لازم و تکالیف قانونی که برای دستگاه‌های اجرایی تعیین شده است بخوبی انجام نمی‌شود.

مهندس تقی‌پور بیان کرد: در حال حاضر با خیل عظیمی از دانش‌آموختگان بیکار در بخش کشاورزی مواجهیم اما دانشگاه‌ها، همچنان دانشجوی کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی جذب می‌کنند و فارغ التحصیلان این بخش؛ بدلیل ‌اینکه تنها یکسری اطلاعات تئوریک فراگرفته‌اند و کارآزموده نیستند، با مشکل جدی در زمینه اشتغال مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه امسال سند جهش تولید در سازمان نظام مهندسی کشاورزی تدوین شد، دانش گستری و تقویت ورود جریان سرمایه‌های مردمی به بخش کشاورزی را ۲ راهبرد اصلی این سند برشمرد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه تولیدات کشاورزی با روش‌های سنتی انجام می‌شود، تصریح کرد: دانش کشاورزی امروز ما بصورت سینه به سینه و تجربی از پدران به نسل بعدی منتقل شده و علم و دانش جایگاه چندانی در آن ندارد.

به گفته وی، در بعضی از حوزه‌های کشاورزی از جمله دامپروری به موفقیت‌های نسبتا خوبی دست پیدا کرده ایم اما در حوزه‌های زراعت و تولید محصولات گل خانه‌ای باید کار بیشتری انجام شود.

مهندس تقی‌پور گفت: از مجموع صددرصد سرمایه‌گذاری در سه بخش اقتصادیِ صنعت، خدمات و کشاورزی، بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس، تنها ۴.۵ درصد، در بخش کشاورزی است که شامل سرمایه‌های دولتی و خصوصی می‌شود.

وی ادامه داد: نزدیک به ۲۳ درصد از اشتغال و ۱۴ درصد از تولید ناخالص ملی در بخش کشاورزی محقق می‌شود؛ و در صورتی که یک درصد این سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش دهیم بطور قطع در تولید ناخالص ملی، اشتغال و تامین سرمایه و استقلال امنیت غذایی اثر مثبت خواهد گذاشت.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان، این استان سال گذشته، رتبه نخست سطح زیر کشت محصولات گل خانه‌ای را در کشور به خود اختصاص داد.

مهندس تقی‌پور با اشاره به آمار دانش‌آموختگان بخش کشاورزی اضافه کرد: در پنج سال گذشته از هر یک هزار نفر فعال بخش کشاورزی در کشور، تنها هشت نفر دارای تحصیلات مرتبط بوده اما امروز این رقم به ۱۲ نفر رسیده است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اعلام داشت: اصفهان با داشتن ۱۲ درصد از مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در کل کشور از رتبه برتر صدور و سازماندهی این مراکز در بین سایر استان‌ها برخوردار است.