واحدهای غیرمجاز فرآوری محصولات کشاورزی، تهدیدی جدی برای سلامت جامعه

جلسه کارگروه امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و بازرگانی بخش کشاورزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، روز یکشنبه ۲۳خرداد۱۴۰۰، با هدف پیگیری ایجاد شهرک صنایع غذایی و تبدیلی و تکمیلی راه‌کارهای تولید محصولات کشاورزی به روش GAP و نیز ایجاد زیرساخت‌های عرضه و قیمت‌گذاری محصولات گواهی شده کشاورزی، با حضور رییس و معاونان سازمان، رییس کارگروه و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه در محل سازمان تشکیل شد.

در ابتدای جلسه کامران بقایی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان با اشاره به لزوم ایجاد زیرساخت برای فراهم‌آوردن فرصت‌های اشتغال پایدار و فعالیت دانش‌آموختگان بخش کشاورزی در حوزه صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی افزود در این مسیر افزایش تعلامات بین دستگاهی در قالب کارگروه‌های تخصصی سازمان از جمله کارگروه امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری و بازرگانی بخش کشاورزی محقق خواهد شد.

پژمان فتحی، رییس کارگروه نیز با اشاره به اهمیت توجه به سلامت محصولات خام و فرآوری شده بخش کشاورزی تاکید کرد سلامت و امنیت غذایی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه واحدهای صنایع غذایی است. وی افزود ایجاد شهرک تخصصی صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی یکی از نیازهای اساسی استان اصفهان است تا از این طریق ضمن سامان‌دهی واحدها و کارگاه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی موجود، نسبت به حذف واحدهای فاقد مجوز فعالیت که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند نیز اقدام شود.

مهدی تقی‌پور، رییس سازمان نیز در این جلسه اظهار داشت از جمله سیاست‌های‌ سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، افزایش سهم سرمایه‌گذاری‌ها در بخش کشاورزی از طریق تعامل و هم‌افزایی با دستگاه‌های اجرایی استان می‌باشد.

رییس سازمان با تاکید بر این‌که سلامت جامعه در گرو غذای سالم است از بی‌توجهی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی نسبت به مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی انتقاد کرد و افزود بیش از یک دهه است که اجرای ماده ۲۸ آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ نباتات توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان مطرح شده است و مصوبات و مکاتبات متعددی در این خصوص تصویب و صورت پذیرفته که متاسفانه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

تقی‌پور افزود مطابق با ماده ۲۸ آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ نباتات، وزارت بهداشت موظف است محصولات قابل عرضه در بازار معاینه و در صورت موجود بودن بقایای سم از فروش آن‌ها جلوگیری کند که علی‌رغم پیگیری‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و اعلام آمادگی برای استقرار آزمایشگاه در مبادی ورودی میادین عرضه میوه و تره‌بار، تا کنون اقدامی این خصوص صورت نپذیرفته است.

رییس سازمان با اشاره به تدوین استاندارهای تولید محصولات کشاورزی به روش GAP توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران، افزود با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، حضور شبکه خدمات کشاورزی غیردولتی و کلینیک‌های گپزشکی در دهستان‌ها فرصت بسیار مناسبی برای اجرای این استانداردها و کاهش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی است.

مهدی تقی‌پور همچنین با اشاره به این‌که واحدهای غیرمجاز فرآوری محصولات کشاورزی، تهدیدی جدی برای سلامت جامعه هستند، به لزوم همکاری بیشتر شرکت شهرک‌های صنعتی برای جانمایی استقرار شهرک تخصصی صنایع غذایی در استان به منظور سامان‌دهی واحدهای صنایع غذایی کوچک و متوسط تاکید کرد.

در این جلسه مقرر شد:
– موضوع پیگیری ایجاد شهرک تخصصی صنایع غذایی در استان اصفهان برای سامان‌دهی واحدهای صنایع غذایی، مجدداً از طریق مکاتبه با استانداری اصفهان و با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی پیگیری شود.
– سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، در خصوص تولید محصولات کشاورزی به روش GAP با استفاده از ظرفیت مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی و واحدهای گیاه‌پزشکی؛ فرایند تولید و پایش محصولات کشاورزی را انجام داده و سازمان‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در خصوص ایجاد زیرساخت‌های قیمت‌گذاری و عرضه این محصولات، اقدام نمایند.