پیام تبریک رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان به مناسبت روز ملی مهندسی

به نام خدا

پنجم اسفند، زادروز خواجه نصیرالدین طوسی، یکی از بزرگترین دانشمندان جهان است که ایران عزیز بخشی از تمدن کهن خود را وامدار افکار و آثار و خدمات‌ وی می‌باشد. این روز که به پاسداشت این عالم فرزانه به نام “روز ملی مهندسی” نام‌گذاری شده است را خدمت جامعه بزرگ مهندسان کشور به ویژه کارشناسان عزیز کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست تبریک عرض می‌کنم.

بدون تردید تعالی و امنیت اقتصادی هر کشور در گرو حمایت و تقویت بخش کشاورزی است. نقش بی‌بدیل این بخش از اقتصاد، به ویژه در ایجاد فرصت‌های شغلی، وابستگی کمتر در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی به خارج از مرزها، سهم قابل توجه در تولید ناخالص ملی علی‌رغم پایین بودن میزان سرمایه‌گذاری‌ها، بخش کشاورزی را به فرصتی دارای جذابیت و مزیت‌های بالقوه برای فعالیت‌های اقتصادی با تنوع فراوان تبدیل کرده است و زمانی حداکثر بهره‌وری از منابع در اختیار این بخش محقق خواهد شد که زمینه نفوذ دانش در تولید و خدمات مرتبط فراهم آید و امروز سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع به عنوان بزرگترین تشکل تخصصی، فنی و حرفه‌ای بخش کشاورزی به پشتوانه دانش، مهارت و تخصص دانش‌آموختگان عضو خود این رسالت خطیر را عهده‌دار است.

گذار از کشاورزی سنتی و معیشتی به کشاورزی تجاری و نهایتا توسعه پایدار در این بخش، مستلزم اصلاح ساختار نیروی انسانی و ایجاد تغییرات اساسی در نظام تولید، خدمات و بازرگانی و تغییر نگرش خوداقدامی به اقدام مهندسی است و در این گذار با توجه به ماهیت پویای بخش کشاورزی مهمترین ابزار، خلاقیت، نوآوری و “دانش” در اختیار مهندسان کشاورزی می‌باشد و از این رو گفتمان‌هایی همچون “سهم‌بری دانش از تولید”، “مردم محوری” در ارایه خدمات فنی و توسعه مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی، مراکز انتقال دانش و تکنولوژی و رویدادهای کارآفرینی، در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

این‌جانب با ارج نهادن به تلاش‌های اعضای محترم سازمان که در مسیر توسعه بخش کشاورزی محکم و استوار گام برمی‌دارند، ضمن تبریک مجدد روز ملی مهندسی، از درگاه یگانه ایزد منان برای کلیه مهندسان کشور به ویژه خانواده بزرگ مهندسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، سلامتی، توفیق، عزت و نیک‌فرجامی آرزومندم.

مهدی تقی‌پور بروجنی

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان

۵ اسفند ۱۳۹۸