پیگیری اجرای قانون هوای پاک در کارگروه محیط زیست، منابع طبیعی و گردشگری

کارگروه محیط زیست، منابع طبیعی و گردشگری سازمان روز یک شنبه 22 تیر 1399 با حضور، رییس، معاونان و عضو شورای سازمان و نمایندگان دستگاه های اجرایی عضو کارگروه از جمله دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، سازمان جهادکشاورزی، اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان تعاون روستایی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نماینده آزمایشگاه های معتمد محیط زیست استان برگزار شد.

در این جلسه که به منظور بررسی راه کارهای اجرای قانون هوای پاک برگزار شد، رییس سازمان ضمن تبیین سیاست ها، اهداف و برنامه های سازمان در پنجمین دوره ی شورای سازمان به قانون هوای پاک و مکاتبات سازمان با استانداری اصفهان در خصوص اجرای این قانون به ویژه تبصره 1 ماده 16 اشاره کرد و افزود، قانون هوای پاک؛ قانونی جامع نگر است که در برگیرنده کلیه امور مربوط به ضوابط زیست محیطی، مجازات های متخلفین، تشویق های لازم برای مجریان، انرژی های تجدید پذیر، پسماندها، ترویج و آموزش در حوزه ی منابع طبیعی و محیط زیست، فضای سبز و … می باشد.

مهندس تقی پور تاکید کرد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص اجرای مواد 11، 15، 16، 21، 22، 24، 25، 27 و 28 این قانون مستقیماً می تواند از طریق کارشناسان داری پروانه ی اشتغال مربوطه، به دستگاه های اجرایی و نظارتی استان یاری رساند. رییس سازمان با اشاره به این که استان اصفهان، استان صنعتی کشور محسوب می شود خاطر نشان ساخت اجرای تبصره 1 ماده ی 16 قانون هوای پاک در خصوص ایجاد واحدهای HSE در مراکز و واحدهای متوسط 50 نفر به بالا، علاوه بر ایجاد فرصت نظارت بر عملکرد واحدهای صنعتی و تولیدی، فرصت مناسبی را برای اشتغال کارشناسان محیط زیست دارای پروانه ی اشتغال فراهم خواهد آورد تا با دانش خود نسبت به کنترل آلایندگی این واحدها اقدام کنند.

در ادامه، حاضرین نظرات خود را در خصوص هر یک مواد قانون اعلام داشتند و مقرر شد:

اداره کل محیط زیست استان ساز و کار نظارت بر مراکز و واحدهای مشمول موضوع تبصره 1 ماده 16 قانون هوای پاک را بررسی و اعلام کند.

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ابلاغ اجرای موضوع تبصره 1 ماده 16 قانون هوای پاک را توسط استانداری اصفهان به سازمان صنعت، معدن، تجارت و شرکت شهرک های صنعتی استان پیگیری کند.

کلیه دستگاه های اجرایی استان به ویژه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در انعقاد قرارداد مشاوره و اجرای طرح های خود (شامل بیابان زدایی، ایجاد و نگهداری کمربند سبز، ایجاد و نگهداری فضای سبز و…) به استناد ماده ی 3 آیین نامه ی اجرایی قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی الزام ارایه ی پروانه ی اشتغال معتبر کارشناسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست را رعایت کنند.

به منظور اجرای ماده 11 قانون هوای پاک، در جلسه بعد کارگروه، از تجربیات موفق آزمایشگاه های معتمد محیط زیست استان استفاده و نسبت به اجرایی شدن این ماده از قانون اقدام شود.

مصوبات کارگروه به کارگروه آمایش استان اعلام شود.

نماینده ی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه بعد پیشنهادهای خود را در خصوص روستاهای گردشگری ارایه کنند.