گردهمایی مشترک وزارت جهاد کشاورزی و روسای سازمان های نظام مهندسی کشاورزی سراسر کشور

گردهمایی مشترک وزارت جهاد کشاورزی و روسای سازمان های نظام مهندسی کشاورزی سراسر کشور در محل سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان، گردهمایی مشترک وزارت جهاد کشاورزی و روسای سازمان های نظام مهندسی کشاورزی سراسر کشور روزهای شنبه و یکشنبه مورخ 6 و 7 بهمن 1397 در محل سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در روز نخست این گردهمایی ابتدا وزیر جهاد کشاورزی به ایراد سخن پرداخت و گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی با نظام مهندسی ساختمان نباید مقایسه شود زیرا موضوعیت مهندسی ساختمان به همان مجوز و ساخت است در حالی که در نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مجوزها فرع به موضوع است و بعد از مقدمات و مجوز، تازه فعالیت شروع شده و استمرار می یابد و در ارائه مجوز نباید سهمی برای سازمان قایل شویم.

حجتی ابراز داشت: در کشورهای توسعه یافته معمولا کشاورز، مدیریت کشاورزی می کند زیرا سطح اراضی وسیع است و تنها مدیریت بهره وری، مدیریت زمان، مدیریت مصرف نهاده، مدیریت مکانیزاسیون و… با خرید خدمات انجام می شود.

مقام عالی وزارت در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: نظام مهندسی در ارتباط با ارتقاء تولید و افزایش بهره وری از بحث آب و خاک، سایر شاخه های مختلف کاری در امور دام، زراعت و باغبانی، شیلات و آبزیان می تواند با تقویت مهارت آموزی اعضاء کارها را به سمت قراردادی شدن پیش ببرد.

وی بازرگانی در کشاورزی را بسیار مهم دانست و گفت: زمانی که همه فعالیت های کشاورزی قراردادی و تولید بر مبنای عرضه و تقاضا و سهم بازار صورت گیرد کمتر اتفاق می افتد محصول کشاورز خریدار نداشته باشد.

حجتی از عدم حضور قشر جوان و درگیر نشدن آنان در فعالیت های تولیدی به‌‌ویژه اموری که به آب و خاک محدود نیست از جمله بحث دام و طیور، شیلات و آبزیان و تاحدودی گلخانه ها انتقاد کرد و گفت: یکی از مأموریت های نظام مهندسی کشاورزی سوق دادن دانش آموختگان جوان به حضور در این بخش است.

وی در این گردهمایی خواستار تجدید نظر در برخی از روش های سنتی گذشته و روی آوردن به سمت کسب و کارهای نوین کشاورزی شد.

در ادامه این گردهمایی، مهندس رضایی؛ معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ابراز داشت: صنعت دام و طیور به حمدالله ظرفیت های زیادی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال دارد و اینک با 1800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و تولید بیش از 10 میلیون تن شیر و 2 میلیون و 400 هزار تن گوشت مرغ و نزدیک به یک میلیون تن تخم مرغ که در اثر افزایش بهره وری حاصل شده، علاوه بر اشباع بازار، صادرات نیز داریم. اما با کمک سازمان نظام مهندسی باید همواره بهره وری بالا برود تا ضمن تأمین امنیت غذایی، صرفه اقتصادی نیز داشته باشد.

وی گفت: تعامل وزارتخانه و نظام مهندسی، در یک ارتباط سیستماتیک و برگزاری جلسات تخصصی در کارگروه ها و ارتقاء مهارت آموزشی و تشویق بخش خصوصی بهره گیری از خدمات مهندسی، بهره وری تولید را بالا می برد.

رضایی افزود: چابکی بیشتر سازمان نظام مهندسی نسبت به دولت می تواند ظرفیت های مغفول مانده تولید و سرمایه‌گذاری، در بخش احیاء و فعال کند که از شورای مرکزی و مدیران استانی انتظار می رود چنین کنند.

دکتر شاهرخ رمضان نژاد رئیس سازمان نظام مهندسی کشور نیز در نخستین گردهمایی مدیران ارشد وزارتخانه (وزیر، معاونین) با روسای سازمان نظام مهندسی کشاورزی در رابطه با نوین سازی فعالیت های کشاورزی گفت: بهره گیری از ظرفیت سازمان نظام مهندسی در  حوزه آب  خاک  به عنوان یک  مشاور راهبردی به نوعی امکانی خواهد بود که این سازمان  می تواند با برخورداری از پشتوانه قانونی (قانون تاسیس، قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی -ماده 2، قانون نظام جامع دامپروری و …) در  انجام امور  مربوط به پیاده سازی نظام ارجاع کار، مدیریت، هماهنگی، نظارت بر عملکرد عوامل دخیل در اجرای پروژه ها ، کنترل ترکیب نیروی انسانی ، ارتقا توانمدی حرفه ای مشاوران و پیمانکاران و رسیدگی به تخلفات احتمالی ایشان (هیات های بدوی و عالی انتظامی ماده 26 قانون تاسیس سازمان مذکور) در اختیار  طرح های آب و خاک بویژه طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری  قرار دهد.

در دومین روز برپایی گردهمایی مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و مدیران ارشد وزارتخانه،  معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سطح ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتاری باغات کشور گفت: در حال حاضر عملکرد و تولید در واحد سطح در حد مطلوب نیست زیرا زمانی که باغداران نمونه ۱۶۵ تن سیب درختی، ۱۵۵ تن انگور یا ۳۱ تن زیتون در هکتار برداشت می کنند، آسیب شناسی این مسئله با کمک سازمان نظام مهندسی و کارگروه های مربوطه می تواند بدون افزایش سطح زیرکشت یا آب بری بیشتر، بهره وری را افزایش دهد.

مهندس طهماسبی،  تولید محصولات باغی کشور را ۲۲ میلیون تن و کل تولیدات باغبانی را با احتساب حدود ۲۸ میلیون تن سبزی و صیفی بیش از ۵۰ میلیون تن اعلام و اظهار امیدواری کرد؛ تعامل و ارتباط  بیشتر کارشناسان و مدیران دو بخش بتواند موجبات کیفی سازی صنعت گلخانه، برون سپاری خدمات و مسئولیت به بخش غیردولتی، ترویج و تسهیل امور، زنجیره های تولید، صدور خدمات فنی مهندسی کشاورزی و ایجاد اشتغال همراه با اقتصادی کردن تولید شود.

در ادامه، رییس سازمان امور اراضی کشور با تاکید بر اثر بخشی خدمات نظام مهندسی در صورت اشراف کارشناسان به قوانین و مقررات و اجرای سریع مصوبات، حضار را در جریان دو خبر در خصوص واگذاری اراضی به فارغ اتحصیلان کشاورزی و حذف برخی از استعلام ها هنگام صدور پروانه های تاسیس قرار داد.

وی گفت: طبق مصوبه شورای انقلاب در سال ۵۸ اولویت واگذاری اراضی با فارغ التحصیلان کشاورزی بیکار است و بر این اساس تفاهم‌نامه ای با دستگاه های مرتبط  امضا خواهد شد و یکی از اولویت های واگذاری اراضی، فارغ التحصیل بودن متقاضی در رشته کشاورزی است. ضمنا اخیرا تفاهم نامه ای با یکی از نهادها در رابطه با واگذاری اراضی به ایثارگران منعقد شده که سعی داریم از محل این تفاهم نامه هم برای دانش آموختگان بیکار زمین اختصاص دهیم.

وی ابراز داشت: خبر دوم اینکه بر اساس ابلاغیه وزارت راه و شهر سازی، گرفتن استعلام  این وزارتخانه در خصوص صدور پروانه تاسیس، نسبت به تبصره ۴ و واگذاری ها حذف شده و امید میرود استعلام از محیط زیست اختیاری شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشورنیز در دومین روز از این گردهمایی گفت: افزایش بهره وری، اساس برنامه های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور است.

رمضان نژاد ابراز کرد، کمک به افزایش بهره وری و سهم بری از افزایش تولید و عملکرد می تواند برای دانش آموختگان کشاورزی و کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی اشتغال زایی و درآمد ایجاد کند و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور برای افزایش کمی و کیفی محصولات آمادگی دارد و در این زمینه باید کمیته راهبری تشکیل شود.